Home / بروشور / کلیدهای اصلی موفقیت در طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی

کلیدهای اصلی موفقیت در طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی

کلیدهای اصلی موفقیت در طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی

بروشور که از آن به «منشور»، «برگچه» و «ورقه» نیز یاد می شود، در فرهنگ فارسی معین چنین تعریف شده است: «متن چاپی با تعداد صفحات معمولا کم که اطلاعاتی درباره ویژگیهای کالا یا نمایش یا نمایشگاه و نظایر آن به دست دهد». در فرهنگ عمید نیز بروشور چنین معنی شده است: «جزوه کوچک مقوایی یا کاغذی حاوی اطلاعاتی درباره کالا یا موضوعی». بروشورها با اهداف مختلف آموزشی، تبلیغی، اطلاع رسانی و… تهیه و تولید می شوند.

بروشور مجموعه ای از اطلاعات جزئی و خاص و در عین حال مفید در مورد یک کالا، خدمت یا یک موضوع خاص ارائه می کنند. در یک بروشور با اهداف تبلیغی، خاصیت یک نوع کالا یا خدمت، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت، تنوع رنگی (در صورت داشتن و… برای انتخاب آن کالا یا خدمات به مصرف کننده ارائه میشود. بروشور در نوع چاپی آن، در تیراژ بالا، در اندازه ها و سلایق مختلف، طراحی و چاپ و در بین مخاطبان و مصرف کنندگان بیشمار توزیع می شوند.

عموما بروشور برای مصرف کننده جزء و نهایی طراحی می شوند و در مقایسه با کاتالوگ کم هزینه تر است. بروشور ممکن است در قالبهای لت دار ،منگنهای سیمی و… تهیه و منتشر شود. عمده بروشورهای لت دار، به نوعی از هنر اریگامی بهره می برند که هنر و مهارت تا زدن کاغذ، پلاستیک و… است.

تنوع در این حوزه، تنوع شکلی در انواع بروشورهای تولیدی را موجب شده است. بروشورهای آنلاین نیز دسته ای دیگر از انواع بروشور هستند. از آنجا که این نوع محدودیتهای نوع چاپی را ندارند و در ابعاد و شکل های مختلف تهیه و به اشتراک گذاشته شده و به راحتی نیز توسط مخاطبان قابل دریافت و ذخیره هستند، صاحبان و طراحان آن را سریع تر به اهداف می رساند. از دیگر انواع بروشورها، نوع بروشور متحرک است.

دیگر انواع بروشور نیز نوع گرافیک اطلاع رسان آن است که به صورت چاپی، آنلاین و متحرک امکان تهیه، تولید و انتشار دارد. از دیگر دسته بندی ها انواع بروشورها میتوان به بروشورهای خلاق ، بروشور نمونه کار، بروشور محصولات، بروشور اختصاصی، بروشور قالب عکاسی، بروشور نمونه کارهای تجاری، قالب مد، قالب رسانه های اجتماعی و… اشاره کرد.

بروشور متحرک

گروه دیگری از بروشورها، بروشورهای متحرک هستند که از آنها به Motion Brochure یاد می شود. این بروشورها به یاری تصویر، متن، موسیقی، حرکت و صدا ساخته میشوند. این بروشورها مخاطبان را به وجد آورده و در حال حاضر از جمله استراتژی های مطرح در حوزه بازاریابی آنلاین هستند این بروشورها به راحتی قابل اشتراک گذاری از طریق اینترنت و تلفن همراه هستند.

بروشور آنلاین

 بروشور علاوه بر طراحی با اهداف چاپ بروشور، برای استفاده در محیطهای اینترنتی و به طور آنلاین نیز طراحی و تولید میشوند. برای این کار نرم افزارهای ویژهای وجود دارند که از این جمله Readz، Lucidpress و… هستند. در حال حاضر، محيطها و سایتهای مختلفی برای طراحی بروشور آنلاین ساخته شده که به راحتی میتوان به ساخت این نوع بروشورها اقدام کرد. بروشور آنلاین علاوه بر اینکه کم هزینه تر از چاپ بروشور است و محدودیتهای ابعاد و مشکلات رنگ و جوهر و… را نیز ندارد، به سادگی می تواند به طور اینترنتی یا از طریق تلفن همراه انتقال یافته یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. این نوع بروشورها در موتورهای جست و جو به راحتی قابل جست وجو و یافتن هستند و به سرعت نیز امکان دانلود و ذخیره کردن دارند. برای تهیه آنها نیاز به طی مراحلی است که از این جمله در گام اول تصمیم گیری برای انتخاب یک نرم افزار و پلت فرم مناسب است. گام دوم داشتن یک سناریو یا نقشه بصری است. این کار را می توان روی کاغذ یا در همان محیط نرم افزار انجام داد. گام سوم تهیه لیستی از اطلاعاتی است که بناست محتوای بروشور را تشکیل دهند. گام چهارم، توسعه اطلاعات است. در این مرحله باید به یادداشت که از متن حداقلی در بروشور استفاده شود چراکه مشتریان علاقه چندانی به متن ندارند. از طرفی اطلاعات کلیدی باید به روشنی و با امکان دسترسی سریع، در بروشور جای گیرند. در گام پنجم، می توان بروشور را با نرم افزار و ساختار انتخابی ایجاد کرد. در گام ششم باید کار نهایی را به لحاظ مشکلات لغوی و بصری کنترل کرد.

بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان

با توجه با پتانسیل ها و قابلیت های گرافیک اطلاع رسان ، با عنایت به امکان طراحی بروشور ، تولید بروشور و توزیع بروشور در محیطهای مختلف بروشور آنلاین، بروشور دیجیتالی، چاپ بروشور ، بروشور متحرک و…، این نوع گرافیک به راحتی می تواند در محیطها و حوزه های مختلف ورود کرده و مورد استفاده قرار گیرد. از جمله بهره گیری های کاربردی از گرافیک اطلاع رسان، استفاده از آن در تهیه بروشور است. گرافیک اطلاع رسان در بروشورهایی که قرار است تا مخاطبان از مطالب پیچیده و مبهم مطلع شوند، کمک شایانی است این نوع بروشورها که در آن، از گرافیک اطلاع رسان استفاده می شود، ضمن انتقال سریع و اثربخش اطلاعات، محتوای مد نظر را به شکلی ساده و زیبا بصری سازی کرده و آن را از خشکی و کسالت خارج می کند. بروشورهای مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، جذابیت بیشتری به اطلاعات داده و به یادسپاری آنها را تسهیل می بخشد.

نکاتی کلی درباره طراحی بروشور

نکاتی کلی درباره طراحی بروشور

پیش از اشاره به اصول و نکات لازم در طراحی بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، از نکات کلی در طراحی بروشور یاد می شود. از این جمله، جامعیت و سادگی در طراحی بروشور است که کلیدهای اصلی موفقیت در این حوزه محسوب می شوند. همچنین عنوان های اصلی و عناوین فرعی در بروشور باید منسجم و یکپارچه باشند و باید در قیاس با متن متمایز و متفاوت باشند. اگر از قلم های مختلفی در بروشور استفاده می شود، بهتر است که شکل قلمها با هم همخوان و سازگار باشند. در انواع چاپی و نوع لت دار بروشور، شیوه های تا زدن آن بخشی از فرآیند طراحی بروشور است. حاشیه ها و لت ها باید به نحوی سامان یابند که وقتی بروشور تا می خورد، طرح کلی و اندازه ها همچنان حفظ شود. در بروشورهای سه لتی، باید سه ستون با فاصله ستونهایی به اندازه یک سانتی متر یا دو برابر پهنای حاشیه باشد. ضروری است که پیش از شروع طراحی، یک ماکت ساده از بروشور تهیه شود. بدین ترتیب میزان اطلاعاتی که باید در هرلت جای گیرد مشخص می شود.

از دیگر نکات، استفاده از لوگو در بروشور به ویژه در چاپ بروشورهای تجاری استفاده از رنگ های مناسب ، بهره گیری مناسب از عکس ها، اولویت بندی در ارائه مطالب، استفاده از فرمول کمترین بیشترین است. استفاده کمتر از متن و بهره گیری بیشتر عناصر تصویری، رعایت یکنواختی در بروشور و استفاده مناسب از فضا و رعایت فاصله مناسب بین خطوط و سطوح ویرایش، بهره گیری از عکس های گروهی با پرسنل سازمانی، استفاده از تصویری از دفتر کار با سازمان خود و… است.  به هر تقدیر، مجموع تلاش ها در تهیه یک بروشور، انتقال احساس مثبت به مخاطب و در عین حال انتقال جذاب اطلاعات است.

اصول طراحی بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان

علاوه بر ملاحظات مذکور، در طراحی بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان رعایت برخی اصول ضروری است.

  1.  تأکید بر سادگی : در طراحی بروشورهای مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان باید نحوه ارائه محتوا به ش کلی باشد که سادگی اثر حفظ شده و صفحات مملو از اطلاعات نشوند.
  2. رنگ : رنگ ، کامل کننده مفاهیمی است که از طریق گرافیک اطلاع رسان ۔ ارائه می شود. از رنگ همچنین برای انتقال معنی و بخش بندی مطالب و نشان دادن تفاوت ها و شباهت ها استفاده می شود. به رغم اهمیت بهره گیری از رنگ در تهیه بروشورهای مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان باید دقت کرد. که نباید از رنگ های بسیار بهره گرفت چراکه تنوع بالای رنگها سبب می شود تا مخاطب تمرکز لازم را در دریافت محتوا از دست دهد. بنابراین ایجاد تعادل در بهره گیری از رنگ در تهیه یک بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان اهمیت ویژه ای دارد
  3. روش های چاپ : براساس روش های جدید چاپ، سایز بروشور چندان مهم نیست، اگر نیاز است تا صفحات بروشور حاوی گرافیک اطلاع رسان تا شود، می توان ابعاد آن را دو برابر در نظر گرفت. باید دقت شود مطالب به گونه ای تقسیم شوند که محل تا، به منظور تفکیک مطالب مورد استفاده قرار گیرد. ابعاد چاپی چنانچه ابعاد غیر معمول یابند، جذاب تر خواهند شد.
  4. سلسله مراتب و جای گذاری مطالب: نوع محتوا در تعیین بهره گیری با عدم بهره گیری از گرافیک اطلاع رسان مؤثر است . مسأله مهم دیگر، سلسله مراتب ارائه محتواست. نوع ارائه مطالب باید به گونه ای باشد که مخاطب مسائل مهم را اول متوجه شود. از آنجا که مواجهه مخاطب با حجم بالای اطلاعات در صفحه نخست، وی را سردرگم می کند و از طرفی با توجه به اینکه ارائه اطلاعات مهم در انتهای کار، فرصت را برای جلب توجه مخاطب از دست می دهد. لازم است تا اطلاعات حیاتی در مرکز بروشور قرار گیرد د.
  5. تعادل در بهره گیری از ابزار گرافیک اطلاع رسان : نوع بروشور و نیز نوع مخاطب در تعیین بروشور بسیار تعیین کننده است. در ارتباط با بروشورهای سالانه سازمان ها که در آن به ارائه اطلاعات مالی و عملکرد سالانه اقدام می کنند، بهره گیری از گرافیک اطلاع رسان با هدف نشان دادن رشد و بهبود شاخص ها، از نقش برجسته ای برخوردار است. در طراحی بروشور مربوط به محیطهای آموزشی، گاه بهره گیری از چند نمودار يا جدول می تواند رسالت ارائه بصری اطلاعات را ایفا کند. به هر صورت رعایت اعتدال در استفاده از ابزار گرافیک اطلاع رسان در بروشور از اهمیت شایانی برخوردار است. در عین حال باید صفحات به اصطلاح «جایی برای نفس کشیدن» داشته باشند. در هر حال نباید مخاطب را در گرافیک اطلاع رسان با بمباران اطلاعات مواجه کرد.
  6. خلاقیت : بروشورهای مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان را می توان به شیوهای خلاقانه نیز ارائه کرد. از جمله نمونه بروشورهای مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان که از خلاقیت بهره می گیرد، مجموعه ای از بروشورها تحت عنوان Hey Body است . این مجموعه که مشتمل بر ۸ بروشور است به مشکلی جذاب و سرگرم کننده، برای رده سنی ۱۰ تا ۱۶ سال طراحی شده که در آن اطلاعات به یاری گرافیک اطلاع رسان و نوع برش های ایجاد شده در بروشورهای چاپی، برجسته سازی شده اند. هر یک از بروشورها به یکی از عناوین همچون اجزای بدن، تفکر، احساس، غذا، سرعت بدن، ارتفاع و ابعاد بدن، فشارها و سرعت واکنش بدن اختصاص یافته است.

در برخی نمونه های بروشور مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، گاه در برجسته سازی و خلاقیت در ارائه آمار و اطلاعات، از روش هایی همچون دوخت نیز استفاده می شود. از این جمله نمونه بروشوری است که برای بازیهای المپیک طراحی و ارائه شده است. این سلسله مطالب با عنوان کلی بصری سازی محتوا در حوزه ارتباطات با تمرکز بر بهره گیری ابزار ارتباطی از گرافیک اطلاع رسان همچنان ادامه دارد .

منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات ( مریم سلیمی )

نوشته کلیدهای اصلی موفقیت در طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

نقش هدایای تبلیغاتی در رقابت های بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله ی آن افراد و گروه‌ها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *