Home / آموزش چاپ / چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری در چاپ دیجیتال را ندارند

چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری در چاپ دیجیتال را ندارند

چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری در چاپ دیجیتال را ندارند

مهرداد باقری؛ مدیرعامل شرکت مگاپس با اشاره به اینکه دیجیتالی شدن صنعت چاپ در کشور ما توسعه زیادی پیدا نکرده است، یادآور شد: دلیل رخداد موضوع این است که تجهیزات و امکاناتی که در ماشین‌های موجود در صنعت چاپ باید قرار گیرد از آنجایی که دارای ارزش‌های فنی بالا و قیمت‌های گزاف است همه چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری ندارند و معدود چاپخانه‌هایی به این مسیر روی خوش نشان دادند و از این موضوع سود برده‌اند.

وی افزود: زمانی که به صورت حرفه‌ای از چاپ دیجیتال نام می‌بریم یعنی فعالیت همسنگی را با چاپ افست و دیگر چاپ‌های حرفه‌ای بیان می‌کنیم و در نتیجه نمی‌توانیم یک دستگاه کپی رنگی معمولی را دستگاه چاپ دیجیتال بنامیم.

باقری با بیان اینکه چاپ دیجیتال را فقط در دستگاه‌ها نمی‌بینیم، عنوان کرد: این به آن معنا است که دیجیتالی شدن را در فعالیت‌های چاپی دیگر مثل چاپ افست، چاپ فلکسو و چاپ روتوگراور و سایر چاپ‌ها نیز می‌بینیم، زیرا معتقدیم وقتی پدیده‌ای از ماهیت آنالوگ به ماهیت دیجیتال تبدیل می‌شود می‌توانیم پردازش‌ها و قابلیت‌های مختلفی را روی آن پیاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم یک تصویر را به ماهیت دیجیتال تبدیل کنیم می‌توانیم روی آن کنترل داشته باشیم و به همین دلیل مجموعه کارخانه‌های ساخت تجهیزات افست به این موضوع توجه کردند و از قابلیت‌های دیجیتالی شدن تصویر همچنین قابلیت‌های پردازش تصویر استفاده کردند و ماشین‌های چاپ افست خود را تقویت کردند تا به شاخص‌های دنیای دیجیتال نزدیک شود.

دیجیتالی شدن صنعت چاپ

باقری با بیان اینکه باید در حوزه چاپ دیجیتال جابجایی واژه داشته باشیم، گفت: به نظر من دیجیتالی شدن صنعت چاپ واژه بهتری است چون ماهیت دیجیتالی شدن در دستگاه افست و ماشین‌های برش و صحافی وجود دارد و این پدیده مستقلی است که به چاپ دیجیتال تبدیل شده است.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دیجیتالی شدن صنعت چاپ در کشور ما توسعه زیادی پیدا نکرده است، یادآور شد: دلیل رخداد موضوع این است که تجهیزات و امکاناتی که در ماشین‌های موجود در صنعت چاپ باید قرار گیرد از آنجایی که دارای ارزش‌های فنی بالا و قیمت‌های گزاف است همه چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری ندارند و معدود چاپخانه‌هایی به این مسیر روی خوش نشان دادند و از این موضوع سود برده‌اند.

باقری همچنین درباره فرصت‌های کاری چاپ دیجیتال و لزوم حضور آن‌ها در نمایشگاه سالانه این صنعت گفت: ما فرصت‌های کاری زیادی در بازارهای داخلی و جهانی داریم و معتقدم این زمینه‌ها که در کنار چاپ دیجیتال ایجاد شده است باید در نمایشگاه تخصصی این شیوه چاپی حضور داشته باشند. به عنوان مثال تولیدکنندگانی که از شیوه چاپ روی پارچه استفاده می‌کنند باید در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

به گفته وی، در صنعت ساختمان بسیاری از سنگ‌ها و سرامیک تولید می‌شوند که دارای نقش‌های جذاب و دلفریبی هستند که طرح‌های آن‌ها با کمک چاپ دیجیتال انجام شده است و به نظرم این گروه نیز باید در نمایشگاه چاپ دیجیتال حضور پررنگی داشته باشند و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

باقری درباره گستردگی چاپ دیجیتال در حوزه طراحی فضای داخلی نیز گفت: در این حوزه پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای بسیار زیبایی تولید می‌شود که نقش‌آفرینی آن‌ها نیز توسط چاپ دیجیتال انجام می‌شود و معتقدم این گروه نیز باید در نمایشگاه چاپ دیجیتال شرکت کنند.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های چاپ دیجیتال نباید این تصور را داشته باشیم که این چاپ فقط باید در صنعت چاپ سودآوری داشته باشد و یک موسسه چاپی داشته باشم و با چاپ بر روی کاغذ درآمدزایی کنیم بلکه این کاربردها و پتانسیل‌ا باید در حوزه‌های دیگر هم بازارها را جستجو و سرمایه‌گذاری کنیم.

درباره سودآور بودن سرمایه‌گذاری در چاپ دیجیتال نیز توضیح داد: کار نشر به معنای نشر به نوعی بیشتر اطلاع رسانی محسوب می‌شود به عنوان مثال نشر کتاب از زاویه‌ای تولید خاصی محسوب نشود زیرا می‌توانید کتاب را در شکل دیجیتالی نیز دریافت کنید و ماهیت کاغذی کتاب کمی کمرنگ می‌شود.

به گفته باقری، اتفاقی که در دنیا افتاده این است که گرایش به سمت تولید ماشین‌الات چاپ دیجیتال از سال‌های قبل آغاز شده و از فعال کردن چاپ دیجیتال در حوزه نشر بود اما در سال‌های اخیر به سمت بسته‌بندی گرایش بیشتری داشته است و پیش‌بینی‌ می‌کنم آینده دستگاه‌های چاپ دیجیتال بیشتر در حوزه بسته‌بندی باشد.

 

منبع : ایپینا

نوشته چاپخانه‌داران توان سرمایه‌گذاری در چاپ دیجیتال را ندارند اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

12 نکته ضروری در طراحی لوگو ( بخش اول )

لوگو را می‌توان به مثابه چهره یا شمایل صورت هر برند دانست، به این معنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *