Home / Uncategorized @fa / هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی به محصولاتی گفته می‌شود که بر روی آنها نام و یا لوگوی شرکت شما بر روی آنها قرار‌ گرفته‌است. هدایای تبلیغاتی جزو یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ محسوب می‌شوند.

این روش تا به امروز توانسته است که در بین یک از بهترین روش‌های یادآوری نام برند در ذهن مشتری باشد. هدایای تبلیغاتی باید بتوانند دورنمای کسب و کار را در ذهن مشتریان، سهام‌داران و حتی کارکنان شرکت بهبود ببخشند و در نهایت منجر به افزایش فروش و سود شما شوند.

عموماً افراد در برابر پذیرش هر گونه کالای رایگان از خود مقاومتی نشان نمی‌دهند و به راحتی آن را از شما می‌پذیرند. اما با این وجود، هدیه تبلیغاتی یکی از برترین روش‌های جذب مشتری محسوب می‌شود. با این وجود نباید به مهارت‌های بازاریابی و استراتژی‌های اتخاذ شده توسط شما، به منظور انتخاب هدیه تبلیغاتی بی‌توجه بود. این مهارت‌ها در میزان بازدهی هدایای اهدایی بسیار مؤثر خواهند بود.

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه صحیح انتخاب هدایای تبلیغاتی بیشتر آشنا شویم:

1) هدفمند هدیه بدهید

  • انتظار دارید تا در مقابل هزینه‌ای که برای هدایای تبلیغاتی پرداخت می‌کنید، چه به دست بیاورید؟
  • قرار است تا هدایای تبلیغاتی را چگونه توزیع کنید؟
  • هدایای تبلیغاتی شما چه پیامی به همراه خواهند داشت؟
  • آیا این هدایا با استراتژی بازاریابی شما همسو و هم‌جهت هستند؟
  • چگونه موفقیت این کمپین را اندازه‌گیری خواهید کرد؟در صورتی که از یک طرح شفاف و صریح برای پاسخ دادن به سؤالات بالا برخوردار نیستید، لازم است بدانید که احتمال به هدر ر‌فتن بودجه بازاریابی شرکت خود را افزایش خواهید داد.

2) چگونه هدیه تبلیغاتی را انتخاب کنید؟

یکی دیگر از مراحل سخت و تأثیر‌گذار، انتخاب نوع هدیه تبلیغاتی می‌باشد. نوع محصول مورد نظر شما در سرنوشت کمپین بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود. انتخاب هدیه باید بر اساس نوع کسب و کار شما باشد.

مشتریان باید بتوانند بین هدیه و کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند. این ارتباط به افزایش زمان ماندگاری هدیه در ذهن مشتریان و قدرت یادآوری نام تجاری شما، کمک چشمگیری خواهد کرد. به عنوان مثال در صورتی که شما در صنعت تولید کفش‌های ورزشی فعالیت می‌کنید، یکی از بهترین انتخاب‌های شما ظروف آب ورزشی خواهد بود.

به عنوان مثال دیگر در صورتی کسب و کار فروش قهوه دارید، در نتیجه باید به فکر توزیع ماگ‌‌های حرارتی باشید.

بسیاری از شرکت‌ها بر این عقیده‌اند که به منظور جلب نظر مشتریان باید از هدایای تبلیغاتی گران قیمت استفاده کنند. در صورتی که شما هم با این عقیده موافق هستید سعی کنید در اسرع وقت این عقیده را فراموش کنید.

تنها نکته مهم از نگاه مشتری این است که مشتری بتواند بین هدیه و شکرت شما ارتباط برقرار کند. البته ناگفته نماند استفاده کردن از هدایای تبلیغاتی ارزان و یا گران نیز در جلب نظر مشتریان تاثیر گذار می‌باشد. در این رابطه در نکات بعدی به تفصیل توضیح خواهیم داد.

3) هدایای تبلیغاتی باید ابتدا شما را خوشحال کنند

بهترین چالش برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا هدیه تبلیغاتی شما مورد پسند مخاطبان خود واقع خواهد شد یا خیر، احساس شخص شما در حین خرید هدایای تبلیغاتی می‌باشد. اگر فکر میکنید این هدایا بسیار ارزان و نامناسب هستند مطمئن باشید که مشتریانتان نیز همین احساس را به این هدایا خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که مشتریان شما، شرکت شما را با هر کالایی که نام شما بر روی قرارگرفته باشند خواهند شناخت. در هنگام خرید هدیه تبلیغاتی تمام تلاشتان را بکنید تا کالایی را انتخاب کنید که شرکت شما را به خوبی توصیف کند.

در صورتی که کسب و کار شما از نوع کسب و کارهای خاص به حساب می‌آید، شما نیز باید از هدایای تبلیغاتی خاص استفاده کنید. در مورد هدایای تبلیغاتی خاص، در نکات بعدی توضیحات بیشتری را می‌خوانیم.

4) هدیه تبلیغاتی باید قابل استفاده باشد

بر اساس تحقیقات انجام شده، یکی از بهترین متدهای ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه و حفظ روابط با مشتریان فعلی، استفاده از هدایای تبلیغاتی می‌باشد.

در صورتی که مشتریان، هدایای دریافتی از جانب شما را با خود به همه جا ببرند، باید به این نتیجه برسید که آنها نه تنها از داشتن این هدیه خوشحالند، بلکه آنها به صورت خودجوش از طرف شما برای تبلیغ نام تجاری شرکتتان تلاش می‌کنند.

همانطور که می‌دانید هیچ‌کدام از روش‌های تبلیغاتی در اثر بخشی نمی‌توانند به اندازه تبلیغات دهان به دهان در توسعه یک کسب و کار مؤثر باشند.

هدایای تبلیغاتی هنگامی از طرف مشتریان مفید قلمداد می‌شوند که پس از دریافت آن، گیرنده تصمیم به نگهداری و استفاده از آن بگیرد. نمایشگاه‌ها یکی از مکان‌هایی است که شرکت‌های زیادی اقدام به توزیع هدایای تبلیغاتی می‌کنند.

چه این هدیه تبلیغاتی جزو هدایای تبلیغاتی ارزان باشد چه جزو هدایای تبلیغاتی خاص و گران قیمت، سرنوشتشان یکسان خواهد بود. در صورتی که گیرنده هدیه را مفید بداند آن را مورد استفاده قرار داده و آن را نگه می‌دارد.

استفاده بلند مدت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، در صورتی که هدایای تبلیغاتی از منظر گیرندگان مفید قلمداد شوند به صورت میانگین بین ۱ تا ۳ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند که این به معنی دیده‌شدن لوگوی شرکت شما و ماندگاری بلند مدت آن در ذهن گیرنده می‌باشد.

در صورتی که محصول شما به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرد منفعت دیگری نیز شامل حالتان خواهد شد. استفاده مستمر از هدایای تبلیغاتی، عامل جذب توجه دیگر افراد به لوگو و نام تجاری شما می‌شود.

این مورد از نگاه دیگران به این صورت تفسیر می‌شود که فرد دارنده هدیه تبلیغاتی از استفاده محصولات نام تجاری راضی می‌باشد.

استفاده کوتاه مدت: به منظور درک بهتر مفهوم استفاده کوتاه مدت از هدایای تبلیغاتی دوباره به نمایشگاه باز‌ می‌گردیم. یک روز گرم و آفتابی را در نظر بگیرید. بسیاری از بازدید کنندگان از نمایشگاه خسته، تشنه و گرسنه هستند.

توزیع یک نوشیدنی خنک شناخته شده ( برند ) به همراه یک اسنک می‌تواند مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار بگیرد و تصویر مثبتی از نام تجاری شما در ذهن آنها ایجاد کند. با توجه به استراتژی اتخاذی توسط شما می‌توانید به صورت ترکیبی هم از متد کوتاه مدت و هم متد بلند مدت استفاده کنید.

5) بهتر است که هدایای تبلیغاتی با برند شما تناسب داشته باشد

یکی از ویژگی‌های هدایای تبلیغاتی خوب، داشتن ارتباط با برند شما می‌باشد. به کمک این نکته افرادی که از شما هدیه دریافت می‌کنند به آسانی متوجه نوع خدمت و محصولات ارائه شده توسط شرکت شما می‌شوند.

به عنوان مثال، خودکار جزو یک از محبوب‌ترین هدایا برای تبلیغ می‌باشد. در صورتی که شرکت شما زیاد با نوشتن کاری نداشته باشد، خودکار نمی‌تواند بهترین گزینه به حساب بیاید.

در مثال‌های زیر می توانید به آسانی نقش ارتباط را در انتخاب هدایا پی ببرید. به خاطر داشته باشید که هدایایی که با کسب و کار شما ارتباط دارند، نسبت به هدایای عمومی نظیر خودکار، دفترچه یادداشت و انواع مگنت‌ها اثرگذاری بهتری به همراه خواهند داشت.

  • در صورتی که یک متخصص پوست هستید: کرم ضد آفتاب به همراه لوگوی شما
  • در صورتی که مدیر یک بیمارستان یا کلینیک هستید می‌توانید از یک جعبه کمک‌های اولیه به همراه لوگوی چاپ شده برروی آن استفاده نمایید
  • در صورتی که شرکت شما از فعالان در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود، یک دفترچه یادداشت بازیافتی گزینه خوبی به حساب می‌آید
  • برای شرکت‌های تولید خودرو و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای، یک تابلوی خطر که به وسیله لوگوی شرکت تزئین شده‌است بسیار مناسب خواهد بود
  • رستوران‌ها و صنایع غذایی می‌توانند به عنوان هدیه از محفظه نگهداری نوشیدنی و یا پیش‌بند که بر روی هردوی آنها لوگوی شرکت نقش بسته است، استفاده نمایند.
  • شرکت‌های فعال در حوزه الکترونیک می‌توانند از فلش و یا کیف محافظ گوشی با برند خود بهره ببرند
  • باشگاه‌های ورزشی و استخر‌ها می‌توانند از حوله‌های تبلیغاتی که بافت لوگو بر روی آن صورت گرفته است استفاده نمایند

6) هدایای تبلیغاتی ارزان یا گران؟

با در نظر گرفتن تمامی نکاتی که تا الان گفته شد، شما می‌توانید هم از هدایای تبلیغاتی ارزان استفاده کنید و هم گران. در نگاه اول شاید تنفاوت چندانی بین این دو قابل شناسایی نباشد. اما در دنیای بازار و بازاریابی همواره قانون سوم نیوتن در جریان می‌باشد. هر کنشی که از سوی شما بر بازار وارد شود، ناگزیر واکنشی از سمت بازار را در پی ‌خواهد داشت. در این بخش قصد داریم تفاوت‌های مهم بین هدایای تبلیغاتی ارزان و گران را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.

پاسخ این سؤال می‌تواند سؤال دیگری باشد. اگر خوتان را به جای گیرندگان هدایای تبلیغاتی ارزان قرار دهید چه فکری در مورد شرکت‌ خواهید کرد؟

برای پاسخ دادن به این سؤال در ابتدا باید به صورت دقیق هدایای تبلیغاتی ارزان را تعریف کنید. در اینجا ما هدایای تبلیغاتی ارزان را صرفاً از نظر مالی دارای ارزش پایین می‌دانیم. پایین بودن ارزش مالی الزاماً نشان از بی‌کیفیت بودن و صرف وقت و هزینه اندک برای آماده کردن هدیه نیست.

همان طور که در بخش‌های قبلی خواندید، مهمترین نکات در مورد هدایا، ارتباط آن با شرکت و قابل استفاده بودن آن می‌باشد. هدایای تبلیغاتی ارزان نباید در مشتریان این حس را به‌وجود بیاورد که شرکت به آنها اهمیت چندانی نداده‌است.

هر چقدر شرکت شما به مشتریان خود اهمیت بیشتری بدهد، مشتریان نیز به برند شما وفادارتر خواهد بود.

اما به صورت کلی بر اساس آخرین تحقیقات سال ۲۰۱۷، هدایای تبلیغاتی ارزان به علت سهولت در تهیه کردن و هزینه‌های اندک، مورد استفاده بسیاری از کسب وکار‌ها قرار می‌گیرند. به همین دلیل اثربخشی خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این تحقیقات، هدایای تبلیغاتی ارزان تنها در صورتی موفق خواهند بود که جدید و خاص باشند.

استفاده کردن از هدایای تبلیغاتی ارزان در صورتی که به مشتریان این حس را القا نکند که شرکت برای تهیه این هدیه زمان و تلاش زیادی صرف نکرده‌است بلا مانع است. در صورتی که مشتریان در مورد شما به این نتیجه برسند، نه تنها به رشد برند شما کمکی نخواهد کرد، بلکه در بلند مدت عامل تضعیف اعتبار برند شما خواهد شد.

مشتریان باید بفهمند که چقدر برای شما دارای ارزش و احترام هستند.

با افزودن خلاقیت و نوآوری به هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت می توانید به راحتی در صدد حل مشکل بالا برآیید. به کمک خلاقیت و نوآوری می‌توانی مشتریان خود را دچار ذوق‌زدگی کنید و مجال فکر کردن به ارزش مالی هدیه ندهید. به عنوان مثال ماگ‌های حرارتی جزو هدایای ارزان محسوب می‌شوند.

اما به دلیل ویژگی خاص این ماگ‌ها که همان حساسیت نسبت به دما می‌باشد، نظر مشتری صرفاً به سمت این ویژگی خاص منعطف خواهد شد. در هنگام خرید هدایای تبلیغاتی مسئله اصلی قیمت آنها نیست، بلکه خاص بودن هدایا برای دریافت کنندگان مهم است.

7) سعی کنید از هدایای تبلیغاتی خاص استفاده کنید

همانطور که در نکته قبلی دیدید، خاص بودن هدایای تبلیغاتی به مشتریان شما نشان خواهد داد که چقدر برای شما با اهمیت هستند. بسیاری از شرکت‌ها تمرکز زیادی بر روی طراحی هدایای تبلیغاتی خاص دارند. هدایای تبلیغاتی خاص به طور معمول صرفاً برای افراد خاص نظیر مدیران تدارک دیده می‌شود.

این نوع هدایا معمولاً دارای قیمت بالایی هستند و برای اهدا به عموم مشتریان مناسب نخواهند بود. درصورتی که بتوانید با هنر طراحی، هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت را خاص جلوه دهید، می‌توانید این هدایا را به عموم مشتریان هدیه کنید و از مزایای هدایای تبلیغاتی خاص بهره‌مند شوید.

چه تبلیغاتی به ماندگاری برندتان کمک می کند؟ حوله تبلیغاتی انتخابی ایده آل

به عنوان یک مثال از تأثیرگذاری مثبت هدایای تبلیغاتی خاص بر مشتریان می‌توان به یک شرکت تولیدی کیف‌های ورزشی اشاره کرد. این شرکت با طراحی نوعی ظرف نوشیدن مایعات و استفاده از این ظرف به عنوان هدیه تبلیغاتی توانست سبد محصولات خود را توسعه دهد.

این ظرف برای یک نوع کوله خاص که جزو محصولات همین شرکت بود، طراحی شده‌است. پس از توزیع این ظرف در بین مشتریان، شرکت شاهد استقبال چشمگیر مشتریان و درخواست تعداد بیشتری از این محصول بود.

افرادی که صرفاً ظرف نوشیدن مایعات را داشتند، اقدام به خرید کوله کردند. به مرور زمان این کالا از سبد هدایای تبلیغاتی خاص شرکت خارج به محصول مکملی برای محصول اصلی شرکت تبدیل شد.

برخی از شرکت‌ها قبل از تهیه هدایای تبلیغاتی خاص، اقدام به رصد افراد و شرکت‌های مورد نظر خود می‌کنند. به کمک این بررسی می‌توان هدایا را با توجه به نیاز مشتری طراحی و تهیه نمود.

این استراتژی بیشتر مناسب شرکت‌هایی می‌باشد که مشتریان خاصی دارند و گذشته از آن حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند نسبت به فعالیت آنها بسیار حساس می‌باشد. به عنوان مثال یک شرکت ارائه دهنده خدمات مربوط به دکوراسیون منازل را در نظر بگیرید. این قبیل شرکت‌ها ناگزیند تا از هدایای تبلیغاتی خاص بهره بگیرند.

در برخی از کسب وکار‌ها، رعایت موارد مربوط به هماهنگی و نظم بسیار مورد توجه می‌باشد. این کسب و کار‌ها نیز مجبورند برای تهیه هدایای تبلیغاتی به هدایای تبلیغاتی خاص روی بیاورند.

به عنوان مثال، در یک هتل مجلل، چاپ لوگوی هتل بر روی تمامی متعلقات اتاق‌ها و لابی اصلی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای اثربخشی بیشتر این طرح، هتل‌ها باید این عمل را برروی کلیه هدایای تبلیغاتی که چه در هنگام ورود، چه در هنگام خروج به مشتریان هدیه می‌شود نیز انجام دهند.

حوله‌های تبلیغاتی یکی از این هدایا هستند. به وسیله بافت لوگو بر روی حوله، این کالا از یک هدیه ارزان قیمت به یک هدیه تبلیغاتی خاص تغییر نقش خواهد داد و مشتریان هتل پس از هربار مشاهده‌ی حوله به صورت نا‌خودآگاه خاطرات لذت بخش اقامت در هتل را برای خود تداعی خواهند کرد.

چرا باید از حوله های سفارشی برای تبلیغات استفاده کرد؟حوله هتلی به چه معنی است؟

به عنوان آخرین نکته در این بخش، در صورتی که به دنبال بهره مندی از مزایای هدایای تبلیغاتی خاص و هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت هستید، استفاده از صنایع دستی نیز توصیه می‌شود. البته در قبل از اقدام به خرید صنایع دستی به عنوان هدایای تبلیغاتی همواره نکات مربوط به قابلیت استفاده روزانه و ارتباط با حرفه خود را مد نظر قرار دهید.

نوشته هدایای تبلیغاتی اولین بار در هدایای تبلیغاتی. پدیدار شد.

About payam

Check Also

نقش هدایای تبلیغاتی در رقابت های بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله ی آن افراد و گروه‌ها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *