Home / افست / موج ادغام شرکتهای سازنده در صنعت چاپ

موج ادغام شرکتهای سازنده در صنعت چاپ

موج ادغام شرکتهای سازنده در صنعت چاپ

صنعت چاپ در حال گذار است. یکی از تاثیرات این روند ادغام شرکت های سازنده معروف و پیشگام در صنعت چاپ در یکدیگر است. در چند ماه اخیر چندین شرکت بزرگ سازنده در یکدیگر ادغام شده با یکی دیگری را خریده است.

در ماه ژانویه مولر مارتینی شرکت کولبوس را خریداری کرد و از این طریق فعالیت های خود را در زمینه صحافی کتابهای ته چسب گسترش داد. از سوی دیگر از سال ۲۰۱۶ مسئولیت ارائه سرویس، خدمات و قطعات ماشین آلات مفتول زن و دستگاههای صحافی ته چسب هایدلبرگ را به عهده گرفته است.

چند روز پس از این نقل و انتقال تجاری فوجی فیلم اعلام کرد که تصمیم دارد شرکت زیراکس را بخرد و آن را در قالب شرکت فوجی زیراکس به مجموعه شرکت های خود اضافه کند.

ماه گذشته شرکت گاس اینترنشنال و ماشین آلات رول مان رولند توافق کردند که در یکدیگر ادغام شوند. این معامله در اواسط سال ۲۰۱۸ پس از تایید مقامات قانون گذار نهایی خواهد شد. بخش ساخت و فروش تجهیزات ConTiweb که به گاس تعلق دارد شامل این نقل و انتقال تجاری نمی شود.

شرکت ConTiweb به یک شرکت مستقل تبدیل خواهد شد. بسیاری از ناظران معتقدند این روند ادامه پیدا کرده و گسترش خواهد یافت. تردیدی نیست تعداد بالای سازندگان ماشین آلات در صنعت چاپ به یک معضل تبدیل شده است. این سازندگان بیشتر از تقاضا ماشین آلات به بازار عرضه می کنند. سازندگان ماشین آلات رول بیشتر از دیگر بخش های صنعت چاپ تحت فشار قرار دارند. تقاضا برای روزنامه و مجله به شدت کاهش پیدا کرده است. علاوه بر مان رولند شرکت کوئینگ اندهانر و کوموری دیگر سازندگان ماشین آلات رول تجاری در بازار هستند. چند سازنده کوچک دیگر در هند و آسیا نیز کماکان ماشین آلات رول می سازند. تقاضا برای ماشین های رول آن قدر کاهش یافته که همین تعداد سازنده نیز بیش از نیاز بازار توان تولید ماشین دارند.

 فوجی فیلم اعلام کرد که تصمیم دارد شرکت زیراکس را بخرد

مدیر ارشد اجرایی گاس اینترنشنال موهبت ويبروی می گوید که همواره در جست و جوی گزینه های استراتژیک برای تقویت کسب و کار شرکت از طریق ادغام در شرکت های دیگر است. او می گوید: همین استراتژی به ما انگیزه داد تا با مان رولند به یک توافق برسیم. تکنولوژیها، خدمات و تولیدات ما مکمل یکدیگر هستند. شبکه فروش و خدمات پس از فروش هر دو شرکت در سراسر جهان هستند و با همکاری یکدیگر می توانیم خدمات بهتری به مشتریان عرضه کنیم. مالک شرکت ماشین آلات رول مان رولند که گروه است بیشترین سهام مجموع این دو شرکت را در اختیار دارد.

مدیر ارشد شرکت سیستم های رول مان رولند می گوید: در حالی که باز ماشین الات رول سیر نزولی طی می کند، سازندگان تکنولوژی آنالوگ باید در یکدیگر ادغام شوند. دو شرکت گاس و مان رولند سنت دیرینه و تخصص بالا در ساخت ماشین آلات رول دارند. همکاری دو شرکت باعث خواهد شد تا بتوانیم علاوه بر ارائه ماشین آلات مقرون به صرفه تر، خدمات بهتری به مشتریانمان ارائه کنیم. شرکت جدید یک بازیگر قدرتمند و پایدار در دراز مدت برای مشتریان خواهد بود.هنوز شکل، ساختار سازمانی و نام شرکت جدید اعلام نشده است. ولی تولیدات هر دو شرکت کماکان ارائه خواهد شد و قراردادهای فعلی این دو شرکت با مشتریان خود کمکان به قوت خواهد ماند. هدف اصلی از این ادغام توسعه فعالیت ها و ارائه تجهزات جانبی برای ماشین آلات رول و گسترش فعالیت های مربوط به تجارت الکترونیکی E-commmerce است.

از سوی دیگر به تازگی شرکت مارک اندی از سازندگان عمده دستگاه چاپ رول کم عرض برای بازار ليبل، شرکت آمریکایی پرس تک (PressTek ) را از مالک این شرکت خریداری کرد. پرس تک از سازندگان عمده ماشین های چاپ DI و پلیت های بی نیاز از ظهور  (Process Less) است. این دو شرکت از قبل ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشتند. مالک هر دو سازنده شرکت AIP است. از سوی دیگر مارک اندی تولیدات شرکت پرس تک در آمریکای شمالی را به فروش رسانده و خدمات پس از فروش ارائه می کند.

در عین حال فروش و ارائه پلیت های Zahara ساخت پرس تک شامل این توافق نمی شود. این بخش به یک شرکت مستقل با نام Verico Technology که مدیریت آن به عهده مدیر ارشد اجرایی سابق پرس تک است، تبدیل خواهد شد. شرکت پرس تک بیش از 400 ماشین چاپ در سراسر اروپا نصب کرده است.

پرس تک ادعا می کند یک شرکت معتبر و پرطرفدار در میان چاپخانه داران افست است، رییس شرکت می گوید: ما معتقدیم مشتریان پرس تک می توانند از مزایای رهبری پایدار مارک اندی، خدمات پس از فروش فوق العاده و تولیدات بی نظیر این شرکت بهره ببریم.

بان یولاک مدیر شرکت پرس تک برای اروپا، آفريقا و خاورمیانه می گوید: این ادغام هیچ مشکلی برای مشتریان در شرکت از لحاظ فرایند سفارش دهی، تحويل، لجستیک و ارتباط با مسئولان هر بخش ایجاد نمی کند.

استوارت گالوپ مدیر فروش مارک اندی که معاون شرکت جدید خواهد شد می گوید: فروش جهانی پرس تک سالانه 50 میلیون دلار است. رالف شلوز مدیر شرکت پژوهش و مشاورهای اینفو ترندز می گوید: این همه ادغام و یکی شدن شرکت ها به هیچ وجه در فضای فعلی صنعت چاپ جای تعجب ندارد. تاکید همه این شرکتها نیز بر خدمات است.

او می گوید: تعداد ماشین آلات به فروش رفته در عرصه صنعت چاپ رو به کاهش است. میزان تولید ماشین ها افزایش یافته به همین خاطر تعداد کمتری به فروش می رسد. به همین خاطر شبکه خدماتی شرکت ها هزینه های بالا سری هنگفتی به سازندگان تحمیل می کند. این پدیده باعث شده تا شرکت ها به ادغام روی بیاورند. اگر شبکه خدمات رسانی یک شرکت گسترش پیدا کند، هزینه های زیاد به بار خواهد آورد. در عین حال اگر شرکتها بتوانند با همان شبکه خدمات ماشین آلات بیشتری ارائه کنند در هزینه های خود صرفه جویی قابل توجهی خواهند کرد. البته تولز معتقد است ادغام و یکی شدن شرکتها همواره به نفع مشتریان نخواهد بود. زیرا آنها گزینه های کمتری خواهند داشت. البته بسیاری از ناظران معتقدند یک شرکت خلاق و سالم از لحاظ اقتصادی در مقایسه با چند شرکت ضعیف و مشکل دار بهتر می توانند به مشتریان خدمات دهند.موری لاک مدیر عامل شرکت M Partners می گوید: شما به شرکتهای مطمئن و معتبر نیاز دارید. شرکت هایی که هر ساله پول از دست می دهند نمی توانند به کار خود ادامه دهند.

لاک تعجب می کند که چرا آن قدر طول کشیده تا شرکت ها به فکر ادغام بیفتند.

او در ادامه می گوید: شرکت هایی که هر ساله از هزینه ها و تولیدات خود می کاهند هرگز نخواهند توانست مشکلات خود را به صورت ریشه ای حل کنند. آنها باید چاپخانه داران را مدنظر قرار داده و ببینند که آنها چه کرده اند. آنها مجبور شده اند تصمیم های دشوار گرفته و در مقابل مشکلات صبر و تحمل از خود نشان دهند. آنها مجبور شدند به خودشان سخت بگیرند. کاری که سازندگان تاکنون نکرده اند.

پیوند شرکت ها با یکدیگر تاکنون بیشتر به صورت خرید یک شرکت توسط شرکت دیگر انجام شده است، در حالی که ادغام کمتر رخ داده است.

همکاری نیز بین شرکت ها بیشتر شده است. شرکت هایی که در بخش های مختلف صنعت چاپ فعالیت می کنند نیروهای خود را در هم آمیخته و هر کدام به صورت مکمل دیگری عمل می کنند. آنها یک پروژه را به طور مشترک مدیریت کرده و به انجام می رسانند و هر کدام ماشین آلات ساخت خود را در قالب یک پروژه واحد به مشتری می فروشند.

با این حال شولز معتقد است که در آینده شرکت ها هرچه بیشتر به ادغام روی خواهند آورد. این به ویژه در مورد سازندگان ماشین آلات ورقی و تجهیزات تکمیلی بیشتر رخ خواهد داد.

منبع : صنعت چاپ

نوشته موج ادغام شرکتهای سازنده در صنعت چاپ اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

آیا می دانید اولین هدیه تبلیغاتی چه بوده است

آیا می دانید اولین هدیه تبلیغاتی چه بوده است؟ خودکار؟ سررسید؟ ماگ؟ هیچکدام! یک دکمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *