Home / بروشور / طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی چگونه انجام می شود ؟

طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی چگونه انجام می شود ؟

طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی چگونه انجام می شود ؟

بروشور یک رسانه نوشتاری کم حجم است که طراحی و چاپ بروشور برای اهداف آموزشی یا ترویجی و یا اطلاع رسانی یک موضوع خاص، در موقع اظطراری و برای گروههای هدف کم جمعیت منتشر می شود.

استاندارد در طراحی و چاپ بروشور

استاندارد در طراحی و چاپ بروشور

پمفلت (pamphelet) : نشریه ای غیر ادواری و مستقل است که در اندازه کوچک و معمولا با جلدی از جنس کاغذ استفاده شده برای چاپ متن، تولید می شود. صفحات آن به هم دوخته شده ولی صحافی نشده است. در مورد تعداد صفحات آن در منابع مختلف اتفاق نظر وجود ندارد، ولی براساس تعریف یونسکو این نشریه باید بدون در نظر گرفتن جلد حداقل ۵ و حداکثر ۴۸ صفحه داشته باشد.

بروشور (Brochure) : بروشور یک نوع پمفلت است که بیشتر با هدف ترویج یا تبلیغ یک موضوع یا کالای تجاری تهیه می شود و از طریق پست و یا به صورت مستقیم به دست مخاطب می رسد. معمولا در قالب یک یا چند صفحه ساده یا تا خورده و حاوی عکسهای رنگی، طرحها و اشکال متنوع با کیفیت بالا به چاپ می رسد.

ليفلت (Leaflet) : لیفلت نوعی پمفلت کوچک به حساب می آید که از آن به فراوانی استفاده می شود. نشریه ای ۲ تا ۴ صفحه ای است، صفحات آن به هم دوخته نشده و معمولا صفحات آن به صورت تا شده می باشد.

هدف چاپ بروشور

هدف چاپ بروشور

هدف از تولید و چاپ بروشور عبارت است از :

  • اطلاع رسانی سریع برای گروههای هدف محدود
  • آموزش یک موضوع کوتاه و به نحوی سریع
  • ترویج یک موضوع خاص برای گروههای خاص

مخاطبان چاپ بروشور

مخاطبان تولید بروشور تبلیغاتی ، به طور عمده افراد باسواد هستند که در گروههای کوچک جای دارند؛ مانند پرورش دهندگان کرم ابریشم، گوسفندداران، گاوداران، رانندگان کمباین، برنجکاران و گندم کاران که عموما در یک بوم و با فرهنگ مشابه زندگی می کنند. بنابراین بروشور تبلیغاتی هیچگاه برای مخاطبان در سطوح ملی تولید و منتشر نمی شود.

محتوا بروشور تبلیغاتی

محتوا بروشور تبلیغاتی

در طراحی بروشور تبلیغاتی محتوای بروشور، مطلب یا پیام هدفدار، کاربردی و تنظیم شده ای است که پاسخگوی نیازهای محسوس و نامحسوس مخاطبان است.

* نیازهای محسوس را همکاران مسئول مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در هر استان در سطوح محلی از مخاطبان کسب کرده اند.

* نیازهای نامحسوس را نیز از واحدهای مسئول ستاد معاونت ترویج (مرکز) و یا کارشناسان، مدیران و مسئولان واحدهای مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان کسب می کنند.

اصول طراحی بروشور تبلیغاتی

اصول طراحی بروشور تبلیغاتی

  • طراحی بروشور تبلیغاتی بر اساس هدفهای رفتاری صورت می گیرد. در هر بروشور بین ۴ تا ۱۰ هدف رفتاری وجود خواهد داشت.
  • مطالب بروشور صرفا به مطالبی درباره هدفهای رفتاری اختصاص دارد.
  • در طراحی بروشور تبلیغاتی باید عنوان بروشور روشن و گویا باشد.
  • با استفاده از رنگ و تصویر، جذابیت بروشور تامین شود.

انواع بروشور تبلیغاتی

بروشور بر اساس هدف آن به سه دسته تقسیم می شود :

  • بروشور آموزشی؛ که نحوه استفاده صحیح، بهره برداری و کاربرد یک موضوع خاص را به مخاطبان می آموزد.
  • بروشور ترویجی؛ که مزایا، معایب یا ارمغانهای استفاده و کاربرد یک موضوع خاص را برای مخاطبان تبیین می کند تا نسبت به آن نگرش مثبت پیدا کنند.
  • بروشور اطلاع رسانی؛ که در این جنبه بروشور صرفا یک کانال اطلاع رسانی است و نقش اطلاع رسانی یک پیام به مخاطبان را ایفا می کند.

ساختار بروشور تبلیغاتی

ساختار بروشور تبلیغاتی

ساختار بروشور به شرح زیر است :

1- صفحه جلد بروشور تبلیغاتی : این صفحه باید با رعایت نکته های زیر تهیه شود:

درج عنوان نشریه با حروف درشت و خوانا

– استفاده از عکس یا طرح مناسب با توجه به موضوع اصلی بروشور

– درج عبارت: “وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت آموزش و ترویج” در بالا و گوشه سمت چپ صفحه

– درج شخص حقوقی تهیه کننده بروشور در پایین و وسط صفحه (مانند موسسات تحقیقاتی با معاونتهای اجرایی تخصصی)

2-  صفحه دوم بروشور تبلیغاتی : مشخصات این صفحه عبارتست از:

  • در داخل کادر، مخاطبان هدف نشریه درج می شود.
  • در ذیل کادر بالا، هدفهای رفتاری بروشور درج می شود.

3- صفحه سوم تا صفحه ماقبل آخر بروشور تبلیغاتی : متن بروشور درج می شود.

4صفحه آخر بروشور تبلیغاتی : در این صفحه دو مطلب زیر درج می شود:

  • نتیجه گیری در چند سطر
  • نشانی واحد منتشر کننده برای برقراری تماس و کسب اطلاعات بیشتر( نشانی دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی)
  • درج واحد منتشر کننده (دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی)

 مشخصات فنی بروشور تبلیغاتی

 مشخصات فنی بروشور تبلیغاتی

مشخصات بروشور به شرح زیر است :

  • کاغذ چاپ بروشور می تواند گلاسه یا تحریر مناسب باشد.
  • چاپ بروشور می تواند دو رنگ، سه رنگ و یا چهار رنگ باشد. در بروشورهایی که تک رنگ چاپ و منتشر می شوند باید لااقل از چاپ رنگی با کاغذ رنگی استفاده شود.
  • بروشور تبلیغاتی دارای ۴ یا ۸ لت است (هر تا در بروشور معادل یک لت است؛ بنابراین دارای ۸ یا ۱۶ صفحه خواهد بود.)
  • در بروشور تبلیغاتی اختصاصی روی لت اول اختصاص به جلد و پشت لت آخر اختصاص به پشت جلد دارد.
  • شمارگان چاپ بروشور انبوه است که لااقل ۱۰۰۰ نسخه خواهد بود.
  • در طراحی بروشور تبلیغاتی برای حروف متن از قلم ۱۳، برای تیترها ۱۸ و برای میان تیترها قلم ۱۶ استفاده می شود.
  • متن، ترکیب و طراحی گرافیک باید با توجه به مولفه های فرهنگی – بومی مخاطبان تنظیم شود.
  • فاصله بین دو سطر متوالی متن بروشور ۷ تا ۸ میلیمتر در نظر گرفته می شود.

حجم هر بروشور تبلیغاتی به این نحو تنظیم می شود : ۵۰ تا ۶۰ درصد بیان نوشتاری و بقیه آن به تصاویر، نقاشی و طرحهای مناسب مرتبط با متن و هدفهای رفتاری چاپ بروشور اختصاصی یابد.

نوشته طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی چگونه انجام می شود ؟ اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

هدایای تبلیغاتی نیتل پارس

مختصری در مورد شرکت نیتل پارس ۱۰۹۰/۵۰۰۰Nitel Pars Co.، یک شرکت تابعه FATEH GROUP، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *