Home / آموزش چاپ / دسترسی به ابزارهای چاپ دیجیتال در کشور میسر نیست

دسترسی به ابزارهای چاپ دیجیتال در کشور میسر نیست

دسترسی به ابزارهای چاپ دیجیتال در کشور میسر نیست

رضا نورایی؛ مدیر مسوول نشریه صنعت بسته‌بندی با بیان اینکه پیشرفت چاپ دیجیتال در ایران مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیست، گفت: در ایران دسترسی به یکسری از امکانات و ابزارهای دیجیتال وجود ندارد زیرا بخش زیادی از دانش چاپ دیجیتال در اختیار کشورهای غربی است و امکان سرویس‌دهی به ایران در بسیاری از بخش‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: آنچه که تاکنون در حوزه چاپ دیجیتال انجام شده است را نمی‌توان خیلی خوب دانست اما بد هم نبوده است زیرا افرادی که در این بخش فعال بودند، تلاش کردند که جای خود را در این بخش به دست بیاورند و در این زمینه نیز موفق بود‌ه‌اند.

نورایی با اشاره به فعالیت چاپ دیجیتال در حوزه‌‌های مختلف، توضیح داد: جایگاه چاپ دیجیتال در بخش نشر بهتر از سایر بخش‌ها بوده است و چاپ دیجیتال توانسته است جای خود را به خوبی پیدا کند در حالی که در بخش بسته‌بندی موفقیت‌ها کمتر بوده است با وجود اینکه دستگاه‌های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد.

چاپ دیجیتال در بخش بسته‌بندی

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان چاپ دیجیتال در بخش بسته‌بندی بیکار هستند، گفت: یکی از دلایل این است که صاحبان این دستگاه‌ها نتوانسته‌اند موقعیت چاپ دیجیتال در بسته‌بندی را به درستی برای مشتریان تعریف نکنند و به همین بخش زیادی از ماشین‌آلات آن‌ها بیکار است.

مدیرمسوول نشریه صنعت بسته‌بندی درباره فعالیت چاپ دیجیتال در بخش نشر و کتاب، گفت: در این بخش موقعیت به درستی تعریف شده است و رابطه مستقیم با تیراژ و تعداد و قیمت تمام شده و خواست بازار دارد و مشتریان نیز این موضوع را به درستی درک کرده‌اند یعنی مشتریان به دنبال چاپ کتاب را تیراژ کم بودند و با چاپ دیجیتال به آن دست پیدا کردند.

نورایی یادآور شد: مساله اینجا است که کیفیت در این حوزه به چاپ افست نزدیک است اگر چه صد در صد مثل چاپ افست نیست اما در بخش بسته‌بندی مساله صنعتی و تولیدی است و اینکه جایگاه چاپ دیجیتال در نقطه‌ای تعریف می‌شود که باز بحث مشتری وجود دارد.

به گفته وی، چاپخانه‌های بسته‌بندی اغلب به دنبال مشتریانی هستند که تولید انبوه داشته باشند و مدیران سیستم چاپ‌های بسته‌بندی برای تولید سفارشی و کوتاه برنامه‌ای ندارند و اگر دستگاه چاپ دیجیتال هم داشته باشند نظام فروش آن‌ها با این قضیه هماهنگ نیست و عموما نمی‌توانند مشتری را به سمت خود جذب کنند.

نورایی با بیان اینکه گروه مشتریان در این زمینه کاملا با یکدیگر فرق می‌کنند، یادآور شد: در این زمینه دو گروه مشتری وجود دارد؛ نخست مشتری‌ای که تیراژ پایین با تنوع زیاد می‌خواهد و مشتری‌‌ای که تولید انبوه با کمترین تنوع طرح می‌خواهد و چاپخانه‌ها نیز به دلیل سرمایه‌گذاری که در بخش چاپ بسته‌بندی می‌کنند به دلیل جنس صنعت که تیراژ بالا دارد علاقه دارند که سفارش انبوه بیاید و همیشه رقم‌های بالا و مداوم کار کنند.

وی تاکید کرد: این موضوع با امکانات چاپ دیجیتال همخوانی ندارد در حالی که در حوزه نشر این موضوع جواب می‌دهد چون روحیه چاپ دیجیتال با روحیه کانون‌های تبلیغاتی، ناشران و بنگاه‌های کوچک همسازتر است.

منبع : ایپینا

 

 

 

نوشته دسترسی به ابزارهای چاپ دیجیتال در کشور میسر نیست اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

هدایای تبلیغاتی نیتل پارس

مختصری در مورد شرکت نیتل پارس ۱۰۹۰/۵۰۰۰Nitel Pars Co.، یک شرکت تابعه FATEH GROUP، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *