Home / بسته بندی / تصور افراد جامعه از چاپ دیجیتال چیست؟

تصور افراد جامعه از چاپ دیجیتال چیست؟

تصور افراد جامعه از چاپ دیجیتال چیست؟

اولین چیزی که به ذهنشان می آید، فرایندی اندکی پیچیده تر از فتوکپی و زیراکس و کپی رنگی و مستقر در دفاتر فنی سر چهارراه هاست. این هم از آن تصورات ناقص و معمول ماست که واقعیت در پس دیوار بلند آن می ماند همان قدر که «دیجیتال» در کف دفاتر فنی مانده است و گویا تا رسیدنش به چاپخانه، به قول یکی از متخصصان باید مدت ها فرهنگ سازی کرد . در این مقاله فضای زیادی را به چاپ دیجیتال اختصاص داده ایم، که با تصور عموم از چاپ دیجیتال تفاوت بسیار دارد. عنصری که آینده ی صنعت چاپ بدون آن قابل تصور نیست. بهانه ی ما برای رفتن به سراغ موضوع، برگزاری نمایشگاه ویژه چاپ دیجیتال است که که اواخر ماه گذشته شاهد آن بودیم و حاصل تلاش ما میزگردی است با حضور چند کارشناس و مدیر بازار دیجیتال گفتگوهایی با چند کارشناس برجسته فعال در این رشته، مقاله ای دیگر و البته مقالات فنی و آموزشی را نیز به ابعاد مختلف چاپ دیجیتال اختصاص داده ایم. باشد که تصور ما از چاپ دیجیتال و آینده آن در چاپخانه های ایران به آینده نزدیکتر شود.

نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران، کار خود از اواخر خرداد آغاز کرد و اهالی صنعت چاپ با داشته ها و امکانات این چاپ کمتر مطالعه شده بازار چاپ ایران آشنا شدند. هر چند این آشنایی ها بر فرجام روند توسعه چاپ دیجیتال تأثیری نداشت، اما نیل به این فرجام را که به نظر می رسد نوعی آمیختگی تکنولوژیک و ترکیب اقتصادی بین روش های موجود و تکنولوژی های دیجیتال است تسریع خواهد کرد. تلاش کردیم دیدگاه های همه حاضران را که مدیران مؤثر شرکت های وارد کننده و استفاده کننده چاپ دیجیتال هستند در اکثر موضوعات مرتبط با چاپ دریافت و منعکس کنیم، و به همین دلیل در چیدمان دیدگاه های مطرح شده نهایت صرفه جویی در اقتصاد کلام را رعایت کرده ایم. شرکت کنندگان در میزگرد عبارت بودند از آقایان «سامان اسدی» مدیر شرکت ساروبن، سید ابوالفضل سیدقاسمی پور عضو هیئت مدیره انجمن چاپ دیجیتال، سعید اعتدال منفرد مدیر فروش شرکت توتاليا، نیما مظفری کارشناس چاپ دیجیتال شرکت زیراکس ایران که از همه آنها متشکریم. میز گرد را همراه با یاسمن نقوی مدیر بازاریابی شرکت زیراکس و «على ثانی» از شرکت مانا کویر پیش بردیم.

 

چاپ دیجیتال در جهان

اسدی جایگاه چاپ دیجیتال را بسیار مهم و و به رشد ارزیابی کرد: «اگر نگاه گذرایی به خارج از ایران داشته باشیم می توانیم دریابیم که چاپ دیجیتال از جایگاه رفیعی برخوردار است و روزبه روز هم بر پیشرفت آن افزوده می شود. تقریبا کلیه مفسران و تولید کنندگان هم بر این موضوع اذعان دارند. بسیاری از تولید کنندگان ماشین چاپ هم به سمت خرید کمپانی هایی گرایش پیدا کرده اند که ماشین چاپ دیجیتال تولید می کنند. مقالات گذشته را هم بررسی کنیم این موضوع آشکارتر می شود که کمپانی های بزرگ مثل هایدلبرگ به دنبال اضافه کردن چاپ دیجیتال به مجموعه خود است.

در یک بازه زمانی چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران در مقابل چاپ دیجیتال مقاومت بود، به طوری که در داخل کشور به سختی می توانستیم مجوز راه اندازی چاپخانه دیجیتال را بگیریم. در خارج کشور هم مثلا شرکت هایدلبرگ سیستمی را از شرکت کداک خریداری کرد و بعد آن را تعطیل کرد و تصمیم گرفت به حوزه دیجیتال وارد نشود ولی در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که نمی توان سیستم دیجیتال را نادیده گرفت. در کل می توان گفت ماهیت تکنولوژی روز دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و سیستم های تیراژی غیر دیجیتال کم رنگ و کم رنگ تر می شوند.

سید قاسم پور جنبه اقتصادی چاپ دیجیتال را مد نظر قرار می دهد: اساسا موضوعی که در تمام دنیا آن را مورد توجه قرار می دهند، کاهش هزینه هاست. بنابراین به دنبال سیستم هایی هستند که بتواند این خواسته را برآورده کند. به طور مثال سی سال پیش اگر ماشین بتری را خریداری می کردیم تا آخر عمر با ما بود و هیچ مشکلی برای آن پیش نمی آمد، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر و تحول به وجود آمده در ماشین آلات هر 4 یا 5 سال باید ماشین با ماشین پیشرفته تر تعویض شود. در صنعت چاپ هم به همین صورت است، پیشرفت تکنولوژی هم به سمت تولید هر چه سریع تر و ارزان تر در حال حرکت است.

اعتدال منفرد روند رشد چاپ دیجیتال را صعودی می داند: طبق بررسی های آماری انجام شده و پیش بینی هایی که در این زمینه شده است تا سال ۲۰۲۰ چاپ دیجیتال و فلکسوگرافي روند رو به رشدی خواهند داشت ولی در زمینه چاپ افست چنین نیست. در حال حاضر افست روی خط مستقیم در حال حرکت است و طی چند سال آینده روندی نزولی خواهد داشت. حتی با توجه به سیستم های جدید مالتی مدیا، آینده از آن چاپ دیجیتال خواهد بود.

مظفری وضعیت موجود چاپ دیجیتال در سطح جهان را از نظر فرهنگ استفاده بررسی می کند: چاپ دیجیتال در سطح جهان در حوزه فرهنگی جایگاه خود را پیدا کرده است. بسیاری از سفارش دهندگان از وجود این صنعت و روش چاپ آگاهی لازم را دارند و می دانند که راه حلی وجود دارد که می توانند سفارش خود را سریع تر، ارزان تر و دقیقا به تیراژی که نیاز دارند، تهیه کنند. این اتفاق هنوز در کشور ما نیفتاده است. اگر سری به نمایشگاه های معتبر تهران بزنیم با قدم زدن در غرفه ها می توان دریافت که بسیاری از تولید کنندگان ما خبر از این تکنولوژی ندارند. سهمی که در حال حاضر چاپ دیجیتال از کل سهم بازار چاپ دارد بسیار قابل توجه است، به خصوص در زمینه های نشر و تبلیغات. چاپ دیجیتال در حوزه نشر وارد شده است چون دانش بسیار تخصصی تر و بسیار در حال تغییر است. دوره های آموزشی بسیار تخصصی برگزار می شود و تعداد افرادی هم که در این دوره ها شرکت می کنند بسیار کمتر شده است. بنابراین شرکت ها ترجیح می دهند در ابتدا میزان استقبال از کتاب را بررسی کنند سپس به تولید کتاب با تیراژ انبوه بپردازند. چاپ دیجیتال در بازار تبلیغات به گونه ای دیگر وارد شده است. در حوزه تبلیغات به جز مواردی که همیشه مدنظر است مثل تیراژ پایین و کمبود وقت، بحث اطلاعات متغیر به میان می آید.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه ارائه خدمات از طرف تولید کنندگان این ماشین آلات است. یکی از کارهایی که آنها انجام می دهند این است که علاوه بر اینکه تولیدات خود را عرضه می کنند در کنار آن برای مشتریان خود دوره های آموزشی بازاریابی را برگزار می کنند و به مشتریان خود آموزش می دهند که چگونه می توانند استفاده از این دستگاه ها را ترویج کنند. بنابراین تولید کنندگان در فرهنگ سازی نقش

مهمی را دارند.

اسدی یکی از دلایل پیشرفت چاپ دیجیتال را رقابتی شدن محصولات میداند: واضح و مبرهن است که چاپ در ادامه و ارتباط با مسائلی مثل اقتصاد می تواند حرکت کند. هم اکنون در دنیا تنوع تولیدات بسیار زیاد شده و جنبه های رقابتی آن هم بالا رفته است. به تبع آن نیازهای چاپی باید این تنوع را پوشش دهد. مثلا محصولی مثل قهوه را در نظر بگیرید. در گذشته قوطی قهوه طی چند سال اصلا تغییر نمی کرد و شکل آن ثابت بود. بنابراین حجم زیادی جعبه را سفارش می دادند و تا سال ها از آن استفاده می کردند ولی امروز اینگونه نیست، رقابت آنقدر زیاد شده است که تغییر یک کلمه روی بسته بندی میزان فروش را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین میل به تولید انبوه کم شده، چون تنوع و رقابت در محصولات زیاد شده است. این مسئله یکی از جنبه های تشویقی چاپ دیجیتال با تیراژهای کمتر است. پس می توان علت رشد چاپ دیجیتال را تنوع بالای تولید، نیاز به تیراژ کمتر و اقتصاد دانست.

سید قاسمی پور نشر رومیزی را پرکاربردترین حوزه چاپ دیجیتال معرفی می کند: در كل دنیا و در کشور ما برای عرضه هر محصولی باید بسته بندی مناسب آن وجود داشته باشد که حتما ملزم به استفاده از چاپ است. در حوزه نشر علاوه بر چاپ کامپیوتر، ebook و نظایر آنها به وجود آمده است. در اینجاست که چاپ دیجیتال قد علم می کند و برنده بازار رقابت با چاپ افست می شود. در ایران بیشترین کاربرد چاپ دیجیتال در زمینه نشر رومیزی است و در سایر حوزه ها مثل بسته بندی و چاپ لیبل  و چاپ جعبه کاربرد کمتری دارد. در زمینه بسته بندی و ساک دستی آماده گرفتن عرصه از چاپ افست زمان بر است و مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید. به راحتی ماشین آلات دست دوم چاپ وارد ایران می شود، چون این ماشین آلات دیرتر مستهلک می شوند ولی دستگاه های چاپ دیجیتال این چنین نیست و ممکن است عمری دو سه ساله داشته باشند.

چاپ دیجیتال در ایران

چاپ دیجیتال در ایران

اسدی به این نکته اشاره می کند که بسیاری از کالاهای مصرفی کشور وارداتی است: بسیاری از کالاهایی که در کشور ما مصرف می شود وارداتی است بنابراین تنوع جهانی محصولات در کشور ما نیز حاکم است البته شاید با حضور و بنیه کمتر.

امروزه با توجه به وجود وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون و ماهواره نیاز تنوع در محصولات در کشور ما وجود دارد. بنابراین واردکنندگان هم مثل گذشته عمل نمی کنند و از یک محصول به تعداد زیاد خریداری نمی کنند. پس خرید آنها هم متنوع تر و در تعداد کمتر انجام می شود. برای این تعداد کمتر نیاز به بسته بندی و چاپ لیبل در تیراژ پایین تر است. به صرفه نخواهد بود که برای این تعداد چاپ جعبه و یا چاپ لیبل سیلندر هیلوگراور و … تهیه کرد. در اینجاست که نقش چاپ دیجیتال مشخص می شود.

سال ۱۳۸۲ از نظر داشتن تکنولوژی چاپ دیجیتال ایران در کل منطقه خاورمیانه پیشرو بود، ولی در حال حاضر در این زمینه بسیار فقیر هستیم و دستگاه دیجیتال به روز و پیشرفته ای در ایران وجود ندارند. اعتدال منفرد عدم شناخت صحیح از تکنولوژی چاپ دیجیتال را شرح می دهد: در بعضی موارد دیده می شود که فتوکپی رنگی را جزء چاپ دیجیتال بر می شمرند، در صورتی که این تکنولوژی جزء ماشین های اداری محسوب می شود و به دلیل کیفیت پایین آن نمی تواند سهم زیادی در بازار داشته باشد و جایگاه حرفه ای ندارد.

سید قاسمی پور بی قانونی را عامل حضور کم تر تکنولوژی چاپ دیجیتال در کشور می داند: در مملکتی که قانون گرایی باب نباشد و قانون بسیار ضعیف عمل کند این اتفاق ها می افتد. در کشور ما کسی به دنبال کیفیت نیست و هزینه آن نیز پرداخت نمی شود بنابراین دستگاه با کیفیتی که وارد ایران می شود به اندازه هزینه اش درآمد ندارد. کسانی هم که بخواهند سود ببرند هیچ گاه وارد سرمایه گذاری در این بخش نمی شوند. دست اندرکاران این صنعت هم کمکی به پیشرفت آن نمی کنند. به عنوان مثال در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش حمایتی و نظارتی داشته است در صورتی که امروزه، نقش حمایتی آن به صفر رسیده است. زیربنای کار در صنعت چاپ باید تغییر کند تا بتوانیم پیشرفت کنیم. اگر روند حرکت جامعه درست و صحیح باشد می توان به آینده امید داشت در غیر اینصورت اوضاع روز به روز بدتر می شود. اسدی این گونه ادامه می دهد: مسئله ای که آقای سید قاسمی پور می گویند حمایت مستقیم از چاپ نیست بلکه ایجاد بسترهای لازم برای به وجود آمدن فعل و انفعالات اقتصادی و تجاری در مملکت است. البته چاپ هم چیزی مجزای از آن نیست. اگر مشکلات صنعت چاپ حل شود مشکلات بقیه تولید کنندگان هم حل خواهد شد. به اعتقاد من هیچ صنعتی نباید به حمایت نیاز داشته باشد. اگر ساز و کارها و زیربناها درست باشد به صورت اتوماتیک صنعت هم درست خواهد شد.

به عنوان مثال چند سال گذشته در انجمن چاپ دیجیتال کمترین قیمت برای اثر چاپی لارج فرمت را ۱۶ هزار تومان قیمت گذاری کرده بودند در صورتی که در بازار به قیمت ۳۵۰۰ تومان هم فروخته می شد! چرا این تفاوت قیمت وجود داشت؟! به دلیل اینکه قانون درستی بر این جامعه حاکم نیست. وقتی دستگاه بزرگ و با تکنولوژی بالایی خریداری می شود باید در محل مناسب آن نصب شود. برای کار با چنین دستگاهی باید از افراد متخصص هم استفاده شود. پس مجموعه ای که به وجود مجموعه ای قانونمند و با هزینه های بالاست. در حالی که عده ای با سرمایه گذاری کمتر دستگاهی را زیر پله گذاشته اند. اجاره، بیمه، مالیات و … را هم به اندازه سایرین پرداخت نمی کنند در نتیجه سفارش چاپی را با هزینه کمتری انجام می دهند. از نظر شرکت های اروپایی کسی که بیمه و مالیات نمی دهد دزد است، اما در کشور ما این گونه نیست و مشتریان هم به سمت آنها بیشتر می روند و از آنها حمایت می کنند، چون قیمت پایین تری دارند.

وقتی سازو کار این چنین است رقابت ناسالم به وجود می آید. مظفری به ترویج و شناخت چاپ دیجیتال در ایران اشاره می کند: اولین مسئله ای که باید به آن توجه کرد مسئله ترویج و شناخت است که از نا آشنایی مشتریان سرچشمه می گیرد. این ناآگاهی از کم کاری ما فروشندگان ماشین آلات و کم کاری کسانی است که سرویس دهنده چاپ دیجیتال هستند. البته شرکت هایی هم وجود دارند که بسیار حرفه ای کار می کنند ولی به طور مثال حتی جلسه ای تشکیل نمی شود تا مزایای چاپ دیجیتال را به سایرین توضیح دهند. بنابراین کسانی که می توانند مشتری و سفارش دهنده این چاپ باشند از مزایای آن بی اطلاع هستند. موضوع دیگری که باید به اشاره کرد این است که هزینه تمام شده چاپ افست در ایران بسیار متفاوت از هزینه مرسوم آن در جهان است. یکی دلیل آن هم رقابت قیمتی است که وجود دارد و بسیاری از چاپخانه ها مجبور می شوند قیمت ها بشکنند و با حداقل سود کار کنند. دلیل دیگر ورود ماشین آلات دست دوم است که باعث می شود هزینه ماشین را که در قیمت محاسبه می کنند مبلغ کمتری باشد. در نتیجه نقطه سر به سر بسیار پایین می آید. یعنی اگر در جاهای دیگر دنیا یک کار چاپی زیر ۵۰۰ نسخه با چاپ دیجیتال کاملا توجيه اقتصادی دارد. ولی در ایران کاملا برعکس است و این تیراژ شاید به ۲۰۰ یا ۳۰۰ نسخه و کمتر برسد. نکته دیگری که بسیار حایز اهمیت است این است که بسیاری از سفارش دهندگان کار دیجیتال کیفیت را قربانی هزینه می کنند. برای آنها چاپ دیجیتال ارزان بسیار بیشتر از کیفیت اهمیت دارد. مظفری از کمبود چاپ دیجیتال رول در کشور خبر می دهد: اکثر ماشین های چاپ دیجیتال موجود در کشور از نوع تونری است. چند ماشین رول هم وارد کشور شده که زیاد هم موفق نبوده است بنابراین در بازار ما جای خالی دستگاه های رول برای کارهای خاص احساس می شود، البته تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد. تکنولوژی که تقاضای زیادی دارد و آینده چاپ دیجیتال است. این تکنولوژی خیلی حساس به نوع مدیایی که برای چاپ استفاده می شود نیست ولی دستگاه های لیزری تونری به نوع کاغذی که استفاده می شود حساس است. وقتی شرکتی اعلام می کند که دستگاه من قادر به چاپ بر روی کاغذ بافت دار ۳۵۰ گرم، سایز بزرگ و … است ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.

همه شرکت ها به دنبال کاهش هزینه های دستگاه های خود هستند. بسیاری از آنها اعلام می کنند اگر هزینه های دستگاه مثلا ۱۰ درصد پایین تر بیاید حاضر به سرمایه گذاری بیشتر هستند و دستگاه گران تری خریداری می کنند. همه این مسائل در تکنولوژی چاپ جوهرافشان وجود دارد و جزو مزیت های این نوع چاپ است. به طور کلی هزینه پایین تر، تنوع بیشتر روی مدیاهای چاپی و سرعت بالاتر جزء مزیت های چاپ جوهرافشان است. دلیل وارد نشدن این تکنولوژی به کشور عدم ثبات بازار و نبودن تقاضا برای این دستگاه است.

 

تعرفه های اثر چاپی با تکنولوژی چاپ دیجیتال

اسدی تعرفه گذاری بر روی اثر چاپی را به صید و فروش ماهی تشبیه می کند: اگر به شمال کشور بروید مشاهده می کنید که ماهیگیران بعد از صید ماهی، اقدام به فروش آن می کنند آن هم با قیمت هایی که خود تعیین کرده اند. بازار اثر چاپی چاپ دیجیتال هم به همین صورت تعیین می شود و قیمت را کسی تعیین می کند که از همه ارزان تر می فروشد و آن کسی نیست جز کسی که غیر قانونی می فروشد و هزینه کارش پایین است بنابراین اگر کسی در اقتصاد ما بخواهد درست و قانونی کار کند اتوماتیک حذف خواهد شد.

سید قاسم پور به تولیدات توسط سازمانهای دولتي اشاره می کند: طبق قانون اساسي سازمانهای دولتی نباید تولید کننده باشند. وقتی سازمانهای دولتی به کارهای تولیدی وارد می شوند و با هر نرخی اقدام به فروش می کنند باز هم قیمت گذاری به سبک ماهی فروشی انجام می شود. سازمانهای دولتی اساسا نباید حق داشته باشند به جز این که به خودشان خدمات بدهند به سایرین هم خدمت رسانی کنند. یکی از دلایلی که باعث می شود خدمت رسانی به خودشان توجیه شود این است که می گویند مثلا کار ما امنیتی است و نباید خارج از سازمان انجام شود.

ادامه صحبت درباره تعرفه کارهای چاپی دیجیتال را مظفری ادامه می دهد: فکر می کنم اتحادیه دفاتر فنی نرخی را برای کارهای چاپی دیجیتال تعیین کرده است. اساسا تعیین نرخ برای این گونه کارها بسیار مشکل است چون به عواملی مانند سرمایه گذاری دستگاه که تفاوت قیمت و تفاوت کیفیت را در پی خواهد داشت بستگی دارد. بنابراین تعیین نرخ واحد کلی اشتباه است و کار را برای کسانی که سرمایه گذاری بیشتری انجام داده اند و دستگاه باکیفیت تری خریداری کرده اند و کار باکیفیت تری به مشتری ارائه می دهند، سخت می کند.

 

تیراژ در چاپ دیجیتال

سید قاسمی پور تیراژ ۲۰۰ برگ را مناسب برای استفاده از چاپ دیجیتال معرفی می کند: معمولا هزینه تمام شده برای تیراژ ۲۰۰ برگ با چاپ افست سربه سر است ولی مسئله ای که مطرح است زمان است که با توجه به آن سفارش دهنده تصمیم می گیرد از چه روش چاپی استفاده کند.

اعتدال منفرد کیفیت چاپ دیجیتال در ایران را بررسی می کند: در پاره ای موارد دیده شده است که کسی مثلا سفارش ۲۰۰ برگ چاپ کاتالوگ را دارد ولی چون کیفیت چاپ دیجیتال کاتالوگ در ایران پایین تر از چاپ افست کاتالوگ است ترجیح می دهد با افست چاپ کند. کیفیت در چاپ دیجیتال در ایران پایین است، علت آن هم واردات ماشین آلات ارزان قیمت است. اغلب این ماشین آلات ارزان قیمت ماشین آلات دست دوم هستند. همین عامل باعث افت کیفیت و کاهش سهم بازار شده است. معمولا در ایران ماشین چاپ دیجیتال را به عنوان ماشین فانتزی با کیفیت پایین می شناسند.

اسدی کیفیت چاپ دیجیتال در سطح جهان را بسیار بالاتر از چاپ افست معرفی می کند: ماشین آلات بسیار پیشرفته ای توسط مثلا شرکت ایندیگو ساخته شده است که کیفیت آن از کیفیت چاپ افست هم بالاتر است پس چاپ دیجیتال در دنیا از نظر کیفیت چیزی از چاپ افست کم ندارد. در ایران چون قیمت پایین تر تعیین کننده بازار است و قیمت اثر چاپی با ماشین های دست دوم ارزان تر است، بنابراین طبیعی است که کیفیت پایین باشد. به دلیل ورود دستگاه های دست دوم سیستم دیجیتال در ایران به درستی کار نمی کند و از نظر اقتصادی سرمایه گذاری در این حوزه اشتباه است.

وی در ادامه عوامل انتخاب چاپ دیجیتال برای چاپ کتاب را برمی شمرد: یک عامل بسیار مهم در انتخاب چاپ دیجیتال برای کتاب قیمت خود کتاب نیست بلکه بررسی تعداد مخاطبان کتاب است. باید در نظر داشت امروزه کتاب هایی وجود دارند که مخاطبان خاص دارند و در تیراژ بسیار پایین باید عرضه شود چون خریدار زیادی ندارند. مثلا شاید چاپ کتابی با ماشین دیجیتال با تیراژ بیست عدد هر نسخه ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد در صورتی که چاپ هر نسخه این کتاب در تیراژ بالا با ماشین افست ۲۰ هزار تومان تمام می شود ولی باز هم به چاپ دیجیتال مراجعه می شود چون تعداد زیاد از این کتاب خاص فروش نخواهد داشت و باید در انبار بماند که خواب سرمایه را به دنبال خواهد داشت و توجیه اقتصادی ندارد. البته به نظر من محصولات چاپی آنقدر تنوع دارند که نمی توان برای آنها تیراژ خاصی را مدنظر قرار داد.

مثلا برای چاپ لیبل که بسیار هم با دستگاه دیجیتال انجام می شود نمی توان تیراژی تعریف کرد. برای تعریف تیراژ و بررسی قیمت و نقطه سر به سر آن با افست باید به صورت اختصاصی و با مشخص کردن دقیق محصول و کیفیت مورد نظر بررسی انجام شود در غیر اینصورت نمی تواند نظر قطعی داد.

مظفری سه عامل توجیهی استفاده از چاپ دیجیتال را توضیح می دهد: سه عامل وجود چاپ دیجیتال را توجیه می کند: اول تیراژ پایین، دوم زمان کم، و سوم اطلاعات متغیر.

در زمینه اطلاعات متغیر بازار چاپ دیجیتال بسیار مناسب و رو به رشد است و از آن بازارهایی است که وقتی چاپخانه های دیجیتال به سراغ آن بروند دو رقیب را کنار خواهند زد. یکی کسانی هستند که سرمایه گذاری کم و دستگاه ارزان بی کیفیت خریداری کرده اند، و تخصص چاپ اطلاعات متغير را ندارند. دیگر حذف شده چاپخانه افست هستند. ولی چاپخانه های کمی هستند که به این قابلیت چاپ دیجیتال بها می دهند و سعی می کنند از آن استفاده کنند. در ایران بیشترین کاربردی که چاپ اطلاعات متغير دارد در زمینه چاپ قبوض است. در صورتی که فرصت های جدید و بهتری وجود دارد. این قابلیت برای چاپخانه ها نه هزینه اضافی سرمایه گذاری دارد و نه هزینه تمام شده آن را افزایش می دهد، یک قابلیت کاملا نرم افزاری است که از آن استفاده نمی شود. اطلاعات متغیر عاملی است که می تواند تیراژهای چاپ دیجیتال را بالاتر ببرد.

کاربرد چاپ دیجیتال در ایران

کاربرد چاپ دیجیتال در ایران

اسدی لیبل را یکی از حوزه های پرکاربرد چاپ دیجیتال معرفی می کند: چاپ دیجیتال در همه حوزه ها کاربرد دارد به خصوص چاپ دیجیتال لیبل. در ایران هم این بخش از چاپ دیجیتال بسیار پر رونق است.

مجموعه ما وقتی اولین دستگاه چاپ لیبل را وارد کرد، فقط هفته ای یک روز روشن می شد ولی در حال حاضر بسیار پرکاربردتر شده است. طبق اطلاعات به دست آمده به تازگی دستگاه efi وارد کشور شده است که دستگاهی بسیار پیشرفته است. از وقتی که سیستم های تکمیلی روی دستگاه های چاپ دیجیتال لیبل نصب شده است که کارایی این دستگاه ها را بیشتر کرده است. در حوزه تبلیغات هم فقط از چاپ دیجیتال استفاده می شود و کمتر از چاپ افست بهره می گیرند حتی چاپ دیجیتال پوسترهایی با تیراژ ۵۰۰ تا ۱۰۰ برگ که در گذشته با ماشین چاپ افست چاپ می شدند به دستگاه چاپ دیجیتال سپرده می شوند. وی ادامه می دهد: دستگاه های بسیاری در دنیا وجود دارد که هنوز به کشور ما وارد نشده اند و یکی از مهم ترین آنها سیستم اینک جت است. منظور از دستگاه چاپ دیجیتال اینک جت دستگاه چاپ تیراژی است و منظور دستگاه های اینک جت رومیزی نیست. البته اخیرا یک دستگاه چاپ دیجیتال اینک جت برای چاپ لیبل را شرکت کامل برچسب خریداری کرده است که هنوز به بهره برداری نرسیده است. ممکن است بعضی از تکنولوژی های چاپ دیجیتال وارد ایران شده باشد ولی به صورت محدود، یک یا دو دستگاه.

اعتدال منفرد ورود دستگاه های دست دوم به کشور را در انتخاب و خرید دستگاه های نو بی تأثیر نمی داند: شرکت ما سیستمی برای تولید کتاب های کم تیراژ، تیراژی حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ جلد دارد ولی با بسیاری از ناشران که صحبت می کنیم ذهنیتی که از دستگاه های دست دوم دارند باعث می شود دنبال این دستگاهها نروند. البته بسیاری از ناشران دوست ندارند تیراژی زیر ۵۰۰۰ جلد داشته باشند بنابراین در مقابل تولید کتاب با تیراژ پایین تر مقاومت می کنند.

مظفری تبلیغات را بیشترین حوزه کاربرد چاپ دیجیتال می داند: کاربرد عمده چاپ دیجیتال در ایران در زمینه تبلیغات است. ولی به حوزه های نشر و بسته بندی زیاد وارد نشده است. در زمینه نشر چون کیفیت اهمیت زیادی ندارد، بخشی از بازار نشر که تیراژهای محدود تولید می کند به سمت چاپ ریسوگرافی متمایل شده است که معایب خود را دارد. اگر بخواهیم بازار نشر را تقسیم بندی کنیم به جز افست و دیجیتال، ریسوگرافی هم سهمی در این بازار دارد. در بسته بندی بازاری است که فرصت کار زیادی دارد ولی در ایران شرکتها هنوز به آن سمت نرفته اند و جزء بازارهایی است که کشور ما با آن بسیار فاصله دارد. اگر در زمینه تبلیغات با دنیا مثلا 5 درصد فاصله داشته باشیم در زمینه بسته بندی این رقم بسیار بالاتر می رود. شاید بتوان گفت حتی یک درصد کارهای بسته بندی در ایران بصورت دیجیتال چاپ می شود.

دو دوره گذشته دروپا، «دروپای اینک جت» لقب گرفته بود ولی در منطقه ما هنوز تقاضای آن وجود ندارد که ما فروشندگان دستگاه ها به دنبال تهیه و فروش آن برویم. کم کردن فاصله با جهان و رفتن به سمت دیجیتالی شدن به شرایط اقتصادی بستگی دارد که به چه میزان برندهای مطرح دنیا وارد ایران شوند و بازارهای جدید ایجاد کنند. در زمینه بسته بندی به چه میزان تنوع وجود داشته باشد که شرکت ها بخواهند محصولات جدیدشان را برای ارزیابی بازار با تیراژ پایین ارائه کنند. یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود سریع تر به سمت دیجیتالی شدن پیش برویم کمک دولت به بخش خصوصی است. هنگامی که دولت کمک کند شرکت ها نگرانی کمتری برای سرمایه گذاری خواهند داشت. وقتی شرایط اقتصادی پایدار و بدون نوسان باشد، سرمایه گذار با خیال راحت سرمایه گذاری می کند، چون می داند که مثلا تا پنج سال دیگر برای دستگاهش کار وجود دارد و فرصت هست دستگاه را مستهلک کند و این کار را انجام می دهد. در كل چاپخانه ها هر چه از ثبات اقتصادی و ورود شرکت های معتبر به کشور مطمئن تر باشند راحت تر سرمایه گذاری می کنند.

 

ماشین آلات تولید داخل

اسدی دستگاه های ساخت ایران را خوب ارزیابی می کند: به نظر من دستگاه هایی که در ایران با اصول ساخته می شوند دستگاه های خوبی هستند. در کل، دستگاه های ساخت ایران دستگاه های بدی نیستند. اگر از بین دستگاه ایرانی و چینی بخواهم انتخاب کنم، صددرصد دستگاه ایرانی را انتخاب می کنم. همیشه هم قیمت دستگاه ایرانی از دستگاه چینی بالاتر است چون از قطعات مرغوب استفاده می شود.

سید قاسمی پور به وارداتی بودن قطعات دستگاه های ایرانی اشاره می کند: با توجه به اینکه پیشرفته ترین صنعت کشور ما صنعت خودروسازی است ولی می بینم که با گران شدن دلار، این صنعت دچار مشکل شد. این نشان دهنده وارداتی بودن قطعات و مواد اولیه است. به نظر من تکنولوژی امری یکپارچه است و نمی توان گفت مثلا در یک زمینه بسیار پیشرفته هستیم در صورتی که در زمینه دیگر به جایی نرسیده ایم. ما ایرانی هستیم و خودمان را دوست داریم ولی باید واقع بین باشیم که قطعات دستگاه ها از خارج وارد می شوند. مثلا هد دستگاه دیجیتال که مهمترین بخش آن است از خارج از کشور وارد می شود بنابراین این دستگاه ها را نمی توان ایرانی نامید.

 

مشکلات وارداتی

اسدی مشکلات ارزی را مدنظر قرار می دهد: یکی از مشکلات اصلی مشکلات ارزی است که در صورت حل شدن آن باری از روی دوش ما برداشته خواهد شد. مثلا برای ارسال مقداری پول به اروپا شجره نامه کسی که می خواهد بفرستد و کسی که می خواهد دریافت کند را باید بفرستیم و نسبت به چند ماه قبل هم بدتر شده است. این مشکل هم به خارجی ها بر می گردد و ما در داخل کشور مشکلی نداریم.

سید قاسمی پور به تحریم ها اشاره می کند: تحریم ها روی هزینه ها بسیار تأثیرگذار است. بسیار متفاوت است که بخواهیم کالایی را مستقیم و یا غیر مستقیم وارد کنیم. با حل شدن مشکل بیمه ها و حمل و نقل مقداری از مشکلات مرتفع شده است ولی بحث تحریم ها همچنان پابرجاست.

اعتدال منفرد عدم تقاضا را علت اصلی وارد نشدن کالا می داند: مشکل اصلی بازار داخلی عدم تقاضاست. کالاهایی که ما وارد می کنیم جزء کالاهای ضروری مردم نیست و تقاضا برای خرید آن کم است. در سال گذشته تعداد زیادی چاپخانه تعطیل شده است و بسیاری از مشتریان ما هم اقدام به فروش دستگاه های خود کرده اند. این بدترین حالت ممکن است چون کسی که تا دیروز مشتری ما بود الان رقیب ما شده است.

به نظر سید قاسمی پور تولید در کشور ما سودآوری ندارد: در حال حاضر تولید در مملکت ما سودآوری ندارد و کسی هم سرمایه گذاری نمی کند. در صنعت چاپ این معضل پیچیده تر است. اساسا وقتی تولید و چاپ مقرون به صرفه نباشد سرمایه داران ترجیح می دهند یا به شغل های دیگر وارد نشوند و یا حتی سرمایه خود را در بانک بگذارند و سود آن را دریافت کنند.

این که مشکلات واردات برای همه صنوف یکسان است، دیدگاهی است که مظفری در این زمینه ارائه می دهد: مشکلات واردات برای همه صنوف یکسان است و چاپ دیجیتالی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. عاملی که می تواند در این زمینه به یاری واردکنندگان برسد، اختصاص ارز با قیمتی پایین تر از نرخ آزاد است. طبیعتا وقتی قیمت دستگاه پایین تر بیاید ما هم می توانیم ارزان تر بفروشیم و استفاده کننده دستگاه به سهولت بیشتری می تواند دستگاهش را مستهلک کند. به عنوان مثال اگر شخص حجم کار ثابت ماهی ۱۰ هزار برگ داشته باشد یک دستگاه ۱۰۰ میلیون تومانی را آسان تر از یک دستگاه ۵۰۰ میلیون تومانی مستهلک می کند. مشکل دیگری که واردکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مدت زمان زیادی است که جریان واردات به طول می انجامد. از چند سال گذشته با وضع قوانین و تبصره های مختلف، فرآیند واردات بسیار سخت و پیچیده شد. وی مسئله خدمات پس از فروش دستگاه های چاپ دیجیتال را به دو بخش تقسیم می کند: خدمات پس از فروش به دو قسمت تقسیم می شود: یکی تخصص نیروی انسانی است که دستگاه مشتری را سرویس می کند و به عهده ما فروشندگان دستگاه است. ما باید با وجود شرایط تحریم بتوانیم ارتباطمان را با سازندگان دستگاه و یا نمایندگان آنها برقرار کنیم تا به نیروهای ما آموزش لازم را بدهند، تا بتوانند خدمات خوبی را به مشتری ارائه کنند. دیگری مسئله تأمین قطعات و مواد است که باز هم بر عهده ماست.

سه چهار سال گذشته وضع قوانین و تبصره های جدید باعث ایجاد مشکلات زیادی برای واردات قطعات و مواد شد ولی خوشبختانه در حال حاضر این مشکلات کمتر شده است و واردات راحت تر انجام می شود. در گذشته فروشندگان دستگاه و از جمله شرکت ما برای سرویس دهی به مشتری یک نوع قرارداد داشتیم، آن هم قرارداد و کلیک شارژ بود که متناسب با میزان کارکرد دستگاه سرویس دهی انجام می شد. باید این نکته توجه کنیم که هیچ دو مشتری به صورت مشابه با دستگاه کار نمی کنند و با هم تفاوت دارند. بنابراین باید با انعطاف بیشتر و قراردادهای متنوع تری با مشتری وارد کار شویم که باعث می شود مشتری هم حق انتخاب داشته باشد و متناسب با کار و بودجه اش قرارداد ببندد.

 

تعطیلی چاپخانه ها

تغییر ماهیت چاپخانه ها یکی از مواردی است که اعتدال منفرد به آن اشاره می کند: در سال های اخیر بسیاری از چاپخانه ها تعطیل شده اند، بسیاری دیگر هم تغییر ماهیت داده اند. در نظر بگیرید چند چاپخانه قدیمی هنوز هم کار می کند و با چه حجم تولید فعالیت می کند؟! در حال حاضر مشاوران توصیه می کنند که سرمایه گذاری در زمینه تولید انجام نشود چون توجیه اقتصادی ندارد. اسدی در تأیید صحبت های اعتدال منفرد می گوید: «بله درست است بسیاری از چاپخانه ها تغییر ماهیت داده اند و ما دیگر چاپخانه قدیمی نمی بینیم. تعداد اندکی از چاپخانه های قدیمی هم که باقی مانده اند به زحمت سرپا ایستاده اند. تمامی رقبای اصلی ما چاپخانه هایشان را تعطیل کرده اند. کسانی هم که باقی مانده اند آنهایی هستند که بنیه قوی قبلی داشته اند و الان هم از همان دارایی های قبلی توانسته اند فعال بمانند. در این زمینه سرمایه گذاری جدید هم انجام نمی شود چون توان مالی کم است.

 

آینده چاپ افست در کنار چاپ دیجیتال

اسدی به سهولت تولید دستگاه های چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست اشاره می کند: آینده به سمتی پیش می رود که شرکت های افست در کنار شرکت های چاپ دیجیتال قرار می گیرند و این گونه نیست که چاپ افست حذف شود، چون تولید کنندگان ماشین آلات افست بسیار قدرتمند هستند بنابراین در سال های آینده ممکن است تولید کنندگان ضعیف تر ماشین آلات دیجیتال حذف شوند ولی افستی ها همچنان باقی خواهند ماند. به نظر من چون ساخت ماشین آلات دیجیتال بسیار ساده تر از چاپ افست است در آینده تولید آن بیشتر می شود و به گونه ای نیست که فقط چند برند مطرح، سازنده آن باشند.

اعتدال منفرد، روند را به صورت پیشرو و در جهت دیجیتالی شدن پیش بینی می کند: همانطور که شرکت های تولید کننده ماشین آلات افست درصدد هستند که یونیت دیجیتال را به تکنولوژی خود اضافه کنند و در جهت دیجیتالی شدن قدم برداشته اند در آینده شاهد تغییرات بیشتر این ماشین آلات در این جهت خواهیم بود.

منبع : صنعت چاپ

نوشته تصور افراد جامعه از چاپ دیجیتال چیست؟ اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

نقش هدایای تبلیغاتی در رقابت های بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله ی آن افراد و گروه‌ها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *