Home / آموزش چاپ / برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال چه تاثیری در حوزه ی چاپ دیجیتال دارد؟

برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال چه تاثیری در حوزه ی چاپ دیجیتال دارد؟

برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال چه تاثیری در حوزه ی چاپ دیجیتال دارد؟

تکنولوژی در جهان روز به روز در حال پیشرفت است و صنعت چاپ، علی الخصوص چاپ دیجیتال از این روند رو به رشد مغفول نمانده است و همپای دیگر تکنولوژی ها پیشرفت چشمگیری در دنیای چاپ داشته است. در هر محفل این صنعت از دیجیتالی شدن صحبت به میان است و اهالی آن برای اینکه از این قافله عقب نمانند همواره به دنبال تکنولوژی های جدید هستند و برای رسیدن به آن در نمایشگاه های مرتبط داخلی و خارجی شرکت می کنند. در گفت وگوی پیش رو با جلال ذکایی مدیر برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی (که قدم در هشتمین سال خود می گذارد)،

درباره ی مسائل و مشکلات حوزه ی چاپ دیجیتال به گپ و گفت نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

جناب آقای ذکایی لطفا درباره ی هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال که در کجا و چه تاریخی برگزار می شود؟

امسال هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در تاریخ ۲۹ خرداد تا اول تیر ماه در بوستان گفت و گو (محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران برگزار میشود. برای نمایشگاه امسال دو سالن گلستان و تهران مجموعه ی نمایشگاهی را در نظر گرفته ایم و علاقه مندان به حضور در این نمایشگاه می توانند در روزهای برپایی نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا 6 عصر از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

نمایشگاه چاپ دیجیتال امسال چه بخش هایی را شامل می شود؟

نمایشگاه امسال نیز مانند هفت سال گذشته شامل بخش های مربوط به حوزه ی چاپ دیجیتال و نشر رومیزی است که واردکنندگان و تولید کنندگان، ماشین آلات، تجهیزات چاپ دیجیتال و مواد مصرفی مورد نیاز در این حوزه را به نمایش می گذارند. همچنین در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان بستری فراهم شده است تا در کوتاه ترین زمان به مقایسه ی تکنولوژی های مختلف بپردازند و در نهایت بهترین نتیجه را گرفته و با رضایت از نمایشگاه خارج شوند.

نمایش دستگاه ها نیز یکی دیگر از ویژگیهای این نمایشگاه به شمار می آید و بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر آشنایی با شرکت ها و کمپانی های مختلف حوزه ی چاپ دیجیتال، از نزدیک کار کرد و عملکرد دستگاه ها را نیز مشاهده کنند.

نمایشگاه چاپ دیجیتال امسال چه بخش هایی را شامل می شود؟

سال گذشته با کشورهای اروپایی و چین مذاکراتی را انجام داده بودید، نتیجه ی آن چه شد؟ امسال شاهد حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه هستیم یا خیر؟

متاسفانه تحریم های بین المللی تا حد زیادی بر روند اجرایی این نمایشگاه و نمایشگاههای مشابه تاثیر گذاشته و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به دلیل عدم امکان انتقال پول از مجاری قانونی و بانکی، امکان حضور کشورهایی مانند چین و کشورهای اروپایی خیلی سخت شده است به همین خاطر علی رغم اینکه این کشورها استقبال بسیاری از این نمایشگاه داشتند و حتی محل برگزاری آن را مورد بازدید قرار دادند و تمایل صددرصدی از خود نشان داده بودند بنا به دلایلی که ذکر شد اذعان کردند که در حال حاضر امکان حضور در این نمایشگاه را ندارند.

درصد زیادی از چاپ دیجیتال (مانند چاپ افست و دیگر بخش های صنعت چاپ) به خارج از کشور وابسته است و کالایی به عنوان تولید داخلی برای عرضه در این نمایشگاه نداریم و حضور شرکتهای خارجی یا باید با شکل قانونی و نمایندگی رسمی باشد یا اینکه با واسطه سامان بگیرد. بر همین اساس قاعدتا امکان حضور مستقیم برندهای خارجی را در نمایشگاه نداریم و امسال نیز آنان از طریق نمایندگی های خود در نمایشگاه حضور دارند.

اما به هر حال نمایشگاه از برندهای مطرح خالی نیست، یکی از برندهای معروف این حوزه شرکت فوجی است که با رایزنی های صورت گرفته این برند امسال در نمایشگاه شرکت می کند. علاوه بر آن مشغول رایزنی با چند برند معروف دیگر حوزه ی چاپ دیجیتال هستیم که در صورت قطعی شدن متعاقبا اطلاع رسانی می کنیم.

اشاره ای به مشکلات حوزه ی چاپ دیجیتال کردید، لطفا درباره ی آن بیشتر توضیح دهید.

مهم ترین مشکل در این حوزه بحث سرمایه گذاری است . افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند همگی از رشد تکنولوژی حوزه ی چاپ دیجیتال اطلاع و آگاهی دارند و حداقل کاری که برای پیشرفت این صنعت می کنند این است که در نمایشگاههای مختلف جهان حضور می یابند و تکنولوژی روز چاپ دیجیتال را از نزدیک مشاهده می کنند.

اهالی این صنف امکان و آمادگی سرمایه گذاری در حوزه ی چاپ دیجیتال را دارند ولی به لحاظ محدودیت در منابع مالی و کم رونق بودن حوزه ی کسب و کار چاپ دیجیتال امکان سرمایه گذاری و خرید تجهیزات و ماشین آلات جدید برایشان مقدور نیست و نمی توانند کارشان را توسعه دهند.

در صورتی که بانک ها کمک کنند و یا امکان و گشایشی برای صنعت چاپ دیجیتال فراهم شود، هر چاپخانه داری از خرید ماشین آلات جدید چاپ دیجیتال استقبال می کند. حتی چاپخانه داران چاپ افست نیز ترجیح میدهند در کنار چاپ افست، مجموعه ی خود را به تجهیزات و ماشین آلات چاپ دیجیتال تجهیز کنند تا از امکانات این حوزه هم بهره ببرند. البته تمام موارد ذکر شده مستلزم این هستند که رونقی در حوزه ی کسب و کار ایجاد شود و امیدوار باشند که می توانند هزینه های سرمایه گذاری اولیه را تامین کنند. در غیر این صورت نمی توان به توسعه ی واحدهای دیجیتال امیدوار بود.

مدت زمان زیادی تا برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال باقی نمانده است، هم اکنون وضعیت ثبت نام در نمایشگاه چگونه است؟

اکثر غرفه ها واگذار شده اند و غرفه های محدودی وجود دارند که مسئولان ثبت نام در حال انجام کارهای نهایی آنها هستند.

برگزاری این نمایشگاه چه تاثیری در حوزه ی چاپ دیجیتال دارد؟ آیا امسال نسبت به سال های گذشته تفاوتی دیده می شود؟

به اعتقاد بنده برگزاری این نمایشگاه حداقل تاثیری که می تواند داشته باشد این است که اهالی صنعت چاپ دیجیتال در فاصله ی این چهار روز نیازهای سالانه ی خود اعم از ماشین آلات، تجهیزات و مواد مصرفی را تهیه کنند و با دستگاه ها، تکنولوژی و برندهای جدید آشنا شوند. البته در نگاهی حداقلی می توان این نمایشگاه را گردهمایی چندروزه ای بین دست اندرکاران حوزه ی چاپ دیجیتال دانست و فضایی برای تعامل و دیدار ایجاد کرد.

در خصوص سوال دومتان باید بگویم امسال نمی توانم ویژگی خاصی را برای این نمایشگاه در نظر بگیرم. در طول هفت سال گذشته بیشترین تلاش ما این بود که چراغ این نمایشگاه را روشن نگه داریم. با شرایط موجود در بازار امسال این نمایشگاه قدم به هشتمین سال خود می گذارد و این حداقل کاری است که برای هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، انجام داده ایم. با استفاده از راهکارهای مختلف تلاش کرده ایم نمایندگی های رسمی در این نمایشگاه حضور داشته باشند و در همین زمینه اقدامات خوب و مناسبی در نمایشگاه امسال صورت گرفته است.

قاعدتا اگر گشایشی ایجاد شود نمایشگاه نیز توسعه می یابد. حضور برندهای خارجی و معتبر و معرفی دستگاه ها و ماشین آلات جدید می تواند به رشد حوزه ی چاپ دیجیتال کشور کمک شایانی کند و باعث رونق این نمایشگاه شود.

برای امسال چه نوع تبلیغاتی را برای جذب مخاطب بیشتر در نظر گرفته اید؟

تبلیغات نمایشگاه عموما به گروه های هدف تخصصی معطوف است و همواره از تبلیغات عمومی پرهیز می کنیم. دلیل این امر هم این است که اکثر مخاطبان این نمایشگاه از عامه ی مردم نیستند. ما از طریق نشریات تخصصی، فضای مجازی، ارسال پیامک و ایمیل های تخصصی برای گروه های مختلف و مرتبط از جمله گروه های مصرف کننده و مرتبط با حوزه ی چاپ دیجیتال و چاپ افست تلاش کرده ایم فرآیند اطلاع رسانی را به انجام برسانیم. از مدیران روابط عمومی سازمان ها و نهادهایی که می توانند یکی از مصرف کنندگان جدی این حوزه باشند نیز برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل آورده ایم. علاوه بر آن دانشجویان و اساتید مربوط به رشته های هنر و گرافیک که با نمایشگاه چاپ دیجیتال ارتباط موضوعی دارند را نیز از برگزاری و تاریخ نمایشگاه مطلع کرده ایم .

منبع : چاپ و نشر

نوشته برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال چه تاثیری در حوزه ی چاپ دیجیتال دارد؟ اولین بار در چاپ و تبلیغات بهرنگ پدیدار شد.

About payam

Check Also

نقش هدایای تبلیغاتی در رقابت های بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله ی آن افراد و گروه‌ها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *