Home / Uncategorized @fa / بایدها و نبایدهای خرید هدایای تبلیغاتی

بایدها و نبایدهای خرید هدایای تبلیغاتی

خرید هدایای تبلیغاتی به نظر ساده می‌رسد. شما با چند تامین کننده تماس می‌گیرید، محصولات مورد نظر را انتخاب می‌کنید، لوگوی خود را بر روی آن درج نموده و سپس در میان مخاطبان هدف خود توزیع خواهید کرد و… تمام!
اما بهتر است بدانیم که استفاده از هدایای تبلیغاتی نوعی سرمایه‌گذاری است. پس اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاریتان بیشترین بازگشت را داشته باشد چند نکته هست که بهتر است در ذهن داشته باشید؛ ابتدا از بایدها شروع می‌کنیم:

باید مخاطب خود را بشناسید:
چه کسی گیرنده نهایی خواهد بود؟ اگر میخواهید هزینه‌ای که می‌کنید موثر باشد، پیش از خرید هدایای تبلیغاتی مخاطب خود را خوب بشناسید. مدتی زمان گذاشته و پروفایل مشتریان خود را بازدید مجدد کنید. ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند: سن، جنسیت، موقعیت مکانی، سطح درآمدی و تحصیلات. اندکی در ویژگی‌های روانشناختی و سبک زندگی نیز دقیق‌تر شوید مانند: عادت‌ها، نگرش‌ها، رفتار، ارزش‌ها، علایق و مشابه آن.

چرا دانستن چنین اطلاعاتی برای انتخاب و خرید هدایای تبلیغاتی مفید است؟ این داده‌ها از دو طریق به شما کمک خواهد کرد:
اولا دانستن این موارد این امکان را می‌دهد که محصولی مطابق با نیازهای مخاطب هدف خود شناسایی نمایید. به طور مثال شرکت تولیدی که هم نمایندگان فروش دارد هم نمایندگان نصبو راه‌اندازی، از دو نوع هدیه متفاوت برای این افراد استفاده خواهد کرد. (مثلا گروه اول فلش مموری تبلیغاتی و گروه دوم لباس کار)
ثانیا به شما سرنخ‌هایی برای چگونگی دست‌یابی به این افراد به کمک فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خواهد داد.
مثلا اگر بدانید مشتریان اصلی شما تجاری هستند که به ورزش نیز اهمیت می‌دهند و به باشگاه می‌روند، ارائه یک تی-شرت ورزشی یا وسایل مرتبط مانند قمقمه مفید خواهد بود. با این کار نام و لوگوی شما هم جلوی چشم آن‌ها خواهد بود هم در مقابل سایر افراد حاضر در باشگاه. اما اگر مخاطب هدف شما کشاورزان هستند خرید هدایای تبلیغاتی مانند دست‌کش و لباس مناسب قطعا گزینه‌های بهتری می‌باشد.
در این صورت برند شما نیز هوشمندتر به نظر رسیده به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای شما اهمیت دارند.

باید از دیگر کسب و کارها بیاموزید
بررسی آنچه سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنند، پیش از خرید هدایای تبلیغاتی کمک خواهد کرد تا دلایل انتخاب آن‌ها را متوجه شوید. آیا مستقیما به برندشان مرتبط است؟ آیا انتخابشان منحصر بفرد است یا صرفا شانسی خرید می‌کنند؟ درصورتی که این بررسی را روی کسب و کارهای حوزه تخصصی خود انجام دهید بسیار بهتر خواهد بود.
آیا رقبای شما پاوربانک یا عینک واقعیت مجازی ارائه می‌کنند؟ در این صورت به سرعت اقدام به خرید و توزیع این اقلام نکنید. در این صورت یک قدم عقب‌تر از آن‌ها خواهید بود. در عوض استراتژی آن‌ها را متوجه شده و اقدام به بهتر کردن آن کنید. هر مرتبه که یک هدیه تبلیغاتی از رقیب خود می‌بینید به درک بهتری از علایق مشتریان در بازار خود پی خواهید برد. پس یک گام جلوتر رفته و اقدامی بهتر انجام دهید. مثلا همان پاوربانک را با یک کیت شارژ یا عینک واقعیت مجازی را با فیلم‌هایی جذاب برای آن ارائه کنید.

باید به راه‌های هوشمندانه جلب توجه بیاندیشید
پس از خرید هدایای تبلیغاتی، به راه‌هایی فکر کنید که هنگام توزیع آن‌ها اثر بیشتری بر مخاطبتان بگذارد. ممکن است تا به امروز خودکارهای تبلیغاتی خود را داخل یک لیوان روی کانتر خود می‌گذاشته‌اید. یا به بازدید کنندگان سرکلیدی تبلیغاتی هدیه می‌دادید و تصور می‌کردید که اثربخش نیز هست.
افزایش اثربخشی می‌تواند به کمک خودمحصولات یا نحوه توزیع آن‌ها صورت گیرد. مردم مشغله بسیاری دارند، توسط تبلیغات بمباران می‌شوند و وقتی برای چیزهای قدیمی و خسته‌کننده ندارند. پس باید برای

جلب نظر آن‌هابیشتر تفکر کنید. در زیر چند راه برای اینکار آمده است:

۱- تیم‌های خیابانی یا سفیران برند: اعزام گروهی از افراد با لباس لوگودار که به مردم هدایای تبلیغاتی بدهند کمک خواهد کرد که با مشتریان خود رو در رو مواجه شوید. پس از خرید هدایای تبلیغاتی قرار نیست آن‌ها تبدیل به پس‌زمینه برنامه شما شوند. بلکه باید به جلو آمده علاوه بر جلب توجه تجربه به یادماندنی خلق کنند.

۲- هدایای تعاملی: تنها هدایای خود را توزیع نکنید و تمام. ارائه آن‌ها را همراه با بازی و هیجان کنید. مردم را به جست و جو برای یافتن هدیه‌ها تشویق کنید (یک نمونه موفق). به عنوان مثال در نمایشگاه‌های خارجی ابتدا یک رقابت ساده (مانند پنالتی زدن به یک دروازه‌بان در نمایشگاه) را برگزار نموده به به برنده‌ی آن یک هدیه می‌دهند. در همین حین عکس شخص با افراد بازی نیز بصورت سلفی گرفته شده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. پس به هر رهگذری به طور تکراری چیزی ندهید و آن‌ها را بیشتر درگیر کنید.

۳-انگیزاننده‌ها: پیش از خرید هدایای تبلیغاتی به این بیاندیشید که چه طور از آن به عنوان محرک کارهایی که از مشتریان می‌خواهید استفاده کنید. آیا می‌خواهید مروری درباره رستوران شما بنویسند؟ می‌خواهید بیشتر شما را توصیه کنند؟ لایک بیشتری روی صفحه فیسبوکتان می‌خواهید؟ یک راه رسیدن به این اهداف پیشنهاد یک هدیه تبلیغاتی در ازای انجام آن است. (مطالعه بیشتر)
حال چند مورد از نبایدها را بررسی می‌کنیم:

بی کیفیت نخرید:
به آنچه در ابتدای متن گفته شد توجه کنید: خرید هدایای تبلیغاتی یک سرمایه‌گذاری است. بحث تصویر و حیثیت برند شما مطرح است پس آن را بخاطر چند تومان کمتر خراب نکنید. خرید محصولات ارزان قیمت و بی‌کیفیت باعث برداشت مشابه در ارتباط با سطح کیفی تولیدات و خدمات خود شما خواهد شد.
این بدان معنی نیست که باید بودجه‌های هنگفتی را صرف خرید هدایای تبلیغاتی خود کنید. شما با حفظ محدودیت‌های خود همچنان می‌توانید درخشان عمل کنید. قیمت نباید تنها معیار خریدتان باشد. به خوبی جست و جو کنید، درباره آنچه بدنبال کسبش با محصولات تبلیغاتی هستید بیاندیشید و ببینید نیاز مخاطبان هدف شما چیست.
شاید نیاز باشد به جای خرید مقدار زیادی محصول بی کیفیت تعداد اندکی با جذابیت و کیفیت بالا خرید کنید. همگی شنیده‌ایم که “هرچقدر پول بدهید آش می‌خورید.” هدیه‌ای که پس از مدت کوتاهی خراب شود تصمیم شما را برای در معرض دید مخاطب بودن روانه سطل خواهد کرد. هدایای بهتر راه حل طولانی مدت‌تری برای ارتقاء جایگاه برند شما خواهد بود.

نباید نامعقول عمل کنید:
برخی از هدایای تبلیغاتی هستند که صرفا برای یک صنعت یا کمپین خاص کاربرد دارند. مانند محصولات بهداشتی یا سیاسی. نباید هدیه‌ای به مشترری بدهید که احساس ناخوش‌آیندی پیدا کنند. خلاقیت خوب است اما نباید از خطوط عبور کرد که با دریافت هدیه در مخاطب حس ناراحتی و غیر عادی ایجاد شود.
یک مسواک قطعا هدیه خوبی از طرف یک دندانپزشک است. حال اگر شما یک حسابدار باشید شاید این ایده خوبی نباشد. نه تنها چنین هدیه‌ای کاملا عجیب و نابجا است بلکه ممکن است این پیام را منتقل کند که دهان مخاطب شما بو می‌دهد. این حس ناخوش‌آیند ممکن است با آن‌ها بماند و با هر بار تعامل با شما برایشان تداعی شود.
مردم، به خصوص در ایران، درباره مسائل سیاسی احساساتی هستند. حال اگر متوجه شوند که دیدگاه‌های شما با آن‌ها متفاوت است، به احتمال زیاد باید قید همکاری و وفاداری آن‌ها را بزنید. پس به طور کلی از نمادهای سیاسی اجتناب کنید. مگر اینکه در این حوزه فعال باشید. به جای آن می‌توانید با خرید هدایای تبلیغاتی به رنگ سبز،سفید قرمز و یا انواع تولید ایران آن، میهن‌پرستی خود را نشان دهید.

نباید بدون استراتژی هدیه عرضه کنید
آیا برنامه‌ای برای ارائه هدیه دارید یا اصلا می‌دانید چرا آن‌ها را می‌دهید؟ اپر نه پس خرید هدایای تبلیغاتی را نیز به تعویق اندازید. هیچگاه نباید بدون اینکه دلیلش را بدانید در محصولات تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنید. در زیرر چند مورد از این دلایل آورده شده است:
آگاهی درباره برند شما: آیا می‌خواهید مخاطبان هدفتان بیشتر با برند شما آشنا شوند؟
وفاداری مشتری: هدایا بابت نگه داشتن مشتریان فعلی ارائه می‌شوند؟
شکل‌گیری همکاری‌های جدید: امید دارید که مشتریان جدیدی با خرید هدایای تبلیغاتی و عرضه آن بیابید؟
استخدام کارمندان: آیا هدفتان یافتن استعدادهای جدید برای کسب و کارتان است؟
انگیزاننده: آیا امید دارید که با دادن هدیه مخاطبتان را برای انجام کاری تحریک کنید؟
بابت تشکر: هدیه می‌دهید تا حس قدردانی خود را نشان دهید؟
هدیه بابت خرید: اگر مشتری خریدی انجام دهد به او یک جایزه می‌دهید؟

حال که با برخی از دلایل دادن هدایای تبلیغاتی آشنا شدیم بهتر است افق کسب و کار خود را نیز تعیین کنیم. برای اینکار ببینید آیا در آینده زیر از موارد زیر چیزی را در پیش دارید؟
– کنفرانس یا نمایشگاه تخصصی
– افتتاح شعبه
– رقابت
– رویدادهای قدردانی از مشتریان
– نشست با نمایندگان
این‌ها نیز چند مورد از موقعیت‌هایی هستند که می‌توانید خرید هدایای تبلیغاتی را انجام داده و آن‌ها را به دست مشتریان خود برسانید. شاید ندوین استراتژی برای توزیع این هدایا دشوار باشد، اما در عوض تصویر روشنی از آنچه به دنبالش هستید و ایده‌های عملی برای پیاده سازی آن خواهید داشت

نوشته بایدها و نبایدهای خرید هدایای تبلیغاتی اولین بار در هدایای تبلیغاتی. پدیدار شد.

About payam

Check Also

نقش هدایای تبلیغاتی در رقابت های بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله ی آن افراد و گروه‌ها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *